Reperation af sålbænk

Hej Alle

Jeg har en sålbænk som er noget forslået. Jeg tror det er efter slagregn osv.

Hvordan ville i reparere denne og med hvilke materiale ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil det hele ned og mur en hel op. De fåes i trælasten.

 

Dit problem er, at sålbænken har været malet og (ligner det) pudset. Det er et MEGET udsat sted, og fugten kan ikke komme væk når det er . malet (med plastmaling?) Så sprænger puds/sten af når det fryser. Det Uldal nok indirekte siger er, at det vil blive ved med at komme tilbage, fordi skaden er sket.

Jeg svarede også på dit spørgsmål om maling af sålbænk, hvor du spørger til en murmaling fra Sadolin - Nej Du skal IKKE bruge den. Den er plastbaseret. Hver gang du maler med plastbaseret maling øger du vandtætheden - og vandtætheden er dit problem til at starte med. Du kan heller ikke male med Silikat, som nok er det bedste, fordi det vil ikke hæfte på plastmalingen.

Optimalt bør du få en murer ud og sætte en ny sålbænk på. Den kan du efterfølgende male med silikat. I mellemtiden er det trods alt bedre, at reparere det med noget pudsemørtel - navnligt forsøg at få lukket de vandrette revner der er under vinduet og mellem nogle af murstenene - men forvent ikke at det holder mere end 1-2 sæsoner.

Du kan også sætte en alu sålbænk udenpå - fåes i hvid - men det er vigtigt at du får den til at slutte tæt mod vinduet og siden - og kønne er de ikke.

HAr du mod på det, kan du prøve om du kan få malingen af - med en spartel, stålbørste og varmepistol - og masser af knofedt. Men pas på vinduet. 

Mvh Troels
Hej Igen :)
Tak for svar! Men den sadolin maling som jeg refereede til er jo diffusions åben som skulle gøre at tingene kan ånde derigennem ?

Al maling er diffusionsåben - men i forhold til hvad? akryl/alkyd maling skaber de skader man ser på din sålbænk, fordi der tilgår mere vand end der kan fordampe. Det eneste du opnår ved at male det, er at du forringer diffussionsevnen - for uanset hvordan du vender og drejer det, smører du endnu et lag plast på.

Diffussionstæthed måles i PAM eller Z-værdi - 0 er helt åben 100 er helt vandtæt. Linolie eller siliconemaling (brug evt. det) har PAM værdi 1. Den maling som du refererer til vil jeg tro ligger på PAM 15 - for 2 lag, Den vil du så male ovenpå plastmaling som i forvejen har for høj PAM værdi (15-50?). Det vil ikke løse dit grundlæggende problem, men det vil selvfølgeligt hjælpe at få lukket overfladen igen.

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også