Æbletræ

Hej alle,

Jeg har et lille æbletræ i haven, som desværre har haft en stram snor og pind omkring sig, som har boret sig inde i træet. Jeg har fjernet snoren, som oprindeligt var sat da træet blev plantet, for at holde den på plads.
Sidste år fik vi ingen æbler, og jeg tænker at snoren måske var årsagen.

Jeg har i hvertfald fået fjernet snoren, og nu er der kommet en ret dyb ring rundt om træet. Er der noget man kan gøre for at træet overlever, eller vil det vokse sammen?

Tusind tak på forhånd.
Mvh,
Salam
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke gartner, men hvis træet har overlevet med snoren omring, så overlever det også uden, og jeg vil tro, at det er meget sandsynligt, at det vokser nogenlunde sammen igen. Stammen har imidlertid et svagt punkt, og et kraftigt blæsevejr kan formentligt knække det, så sørg for at få beskåret kronen, så vinden har mindre at hive i.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg tror træet har en ret god chance for at komme sig nu hvor du har fjernet snoren. Der er dog risiko for at træet knækker eller at såret bliver indgangsvej for svamp eller anden sygdom. Du skal nok ikke regne med den store æble høst i år. Træet skal hele og have genetableret en god safttransport.
Generelt er træer gode til at stå selv, så man skal ikke overdrive det der med at blinde dem op. 
Ingen æbler, jeg fik 2. Der var frost da der var blomster, derfor ingen æbler.....

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
I bagklogskabens lys burde du nok havde ladet snor og en del af pinden bliver, for så havde træet blot med tiden kapsel effekterne inde. Som nu er der virkelig åbnet op for svampeangreb og råd. 
Du kan smøre det ind i podevoks, men det er lidt dyrt. Koster det samme som et billigt æbletræ. Nogen maler podesteder med plasticmaling. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svar allesammen.

Jeg har været ude og tjekke til træet, og kan se en masse myre inde i hullet. Nu håber jeg ikke at det er tegn på at træet er ved at rådne :(

Frank, jeg overvejede et øjeblik at lade snor og pind være. Men snoren var så stram at jeg var bange for at det vil knække træet, jo mere det vokse.

Mvh,
Salam
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også