Væghængt toilet / tvivlsom væg

Efter jeg har været ved at rykke fliser af er gasbeton elementerne self kommet til syne og samlingerne heraf , og væggen hvor jeg havde tænkt et væghængt toilet (under et vindue, mod ydermur) har en masse samlinger, så Er en smule skeptisk mht holdbarheden på de toiletter/væggen  når jeg skal sidde på den for er en gut på 140kg , kan jeg være sikker på der er murbindere til ydermur (hus fra 64) vil sku være træt af at ende på gulvet

her er lige et billede af alle de samlinger der er (der er nogle små strimler også) vil i turde satse på alle de små samlinger holdt ? Der er også en lille strimmel i den anden side 

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du vil montere et væghængt toilet, sætter du et stativ op, som bærer toilettet. Så det er ikke væggen, der bærer toilettet. Der er murbindere mellem inder- og ydermur. Et Geberit stativ er normeret til 400 kg.

fase
S. Fabrin skrev den 13-04-2020 08:47:36

Når du vil montere et væghængt toilet, sætter du et stativ op, som bærer toilettet. Så det er ikke væggen, der bærer toilettet. Der er murbindere mellem inder- og ydermur. Et Geberit stativ er normeret til 400 kg.

som sådan enig, men selve stativet fæstner du til væggen med 2 skruer i toppen. De skal trods alt stadig kunne bære et relativt stort udadgående træk, og hvis væggen er porøs ville jeg da være ret skeptisk, især med 140 kg.

jeg ville sørge for at fæstne alt træ du laver rammen til kassen i væggen også, så trækket er mere fordelt på væggen. eventuelt med et limanker, så er du sikker på du ikke ender på gulvet :)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja men selvom det er stativet der bærer toilettet , tænker jeg også at den trækker i væggen ? Når der kommer belatning på toilettet Stativet bliver jo monteret på væggen i toppen 
Lhedevang skrev den 13-04-2020 08:53:54

som sådan enig, men selve stativet fæstner du til væggen med 2 skruer i toppen. De skal trods alt stadig kunne bære et relativt stort udadgående træk, og hvis væggen er porøs ville jeg da være ret skeptisk, især med 140 kg.

jeg ville sørge for at fæstne alt træ du laver rammen til kassen i væggen også, så trækket er mere fordelt på væggen. eventuelt med et limanker, så er du sikker på du ikke ender på gulvet :)

 

 Ja det er nemlig det jeg også tænker der kommer en masse kraft væggen skal holde , og elementerne er jo ikke i fuld længde under vinduet, så blev faktisk ret irriteret da jeg så elementerne var i endnu mindre stykker lige der  , for ingen tvivl at der ville være mere modstandsdygtig hvis elementerne var fuld bredde ? 

Det er overhovedet ikke noget problem med at gøre stativet fast i gasbetonen. Der skal overhovedet ikke bruges træ til beklædning af rammen, men en speciel flamingoplade, som er beklædt på begge side med et lag beregnet til at sætte fliser fast på med fliseklæb. Pladen skrues fast direkte på stativet.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
S. Fabrin skrev den 13-04-2020 09:07:41

Det er overhovedet ikke noget problem med at gøre stativet fast i gasbetonen. Der skal overhovedet ikke bruges træ til beklædning af rammen, men en speciel flamingoplade, som er beklædt på begge side med et lag beregnet til at sætte fliser fast på med fliseklæb. Pladen skrues fast direkte på stativet.

 Hvis jeg forstår det han skriver med træet så er det det træ regler til at bygge skelettet om stativet ?! Og ikke en træplade ..

Tænker du på en wedi plade ?  

Nej, det er ikke en wediplade, men en bestemt plade af flamingo med et lag glasfiberlignede beklædning på begge sider. Pladen er ca. 10 mm. tyk, og beregnet til inddækning af stativ til væghængte toiletter og til at sætte fliser op på. Jeg kan ikke huske, hvad pladen hedder, men din tømmerhandel kan sikkert hjælpe dig.

fase
Væggen holder til det du beskriver det er der ikke tvivl om. Der hvor du skal være omhyggelig er selve skruer ind i væggen. Der er jeg ikke så stolt af ekspansion bolte af nogen art når man taler om gasbeton. De har den skavank at det bløde materiale knuses når de kiler ud og derfor holder de ikke i længden.
Store plast rawlplug er bedre. Så franske skruer ind i 12 mm plugs det holder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-04-2020 10:24:10

Væggen holder til det du beskriver det er der ikke tvivl om. Der hvor du skal være omhyggelig er selve skruer ind i væggen. Der er jeg ikke så stolt af ekspansion bolte af nogen art når man taler om gasbeton. De har den skavank at det bløde materiale knuses når de kiler ud og derfor holder de ikke i længden.
Store plast rawlplug er bedre. Så franske skruer ind i 12 mm plugs det holder.

 Super, det vil jeg lige huske :). Men der hvor jeg bare blev i tvivl er den halve væg og alle samlinger der var ved vinduet.. plus at da jeg fik fliserne af var “samlingerne” ret bredde (meget luft mellem pladerne  

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også