Renovering af gæstetoilet

Hej folkens
Jeg er i gang med at renovere vores gæstetoilet og i den forbindelse udvide så der også kommer brusekabine
Jeg vil meget gerne skifte vandrør og selvfølgelig trække nye til brusekabinen,
derudover fjerne den lille radiator som er der nu og lægge gulvvarme..

Jeg søger jeres erfaringer omkring overgange fra kobberrør og jernrør til pexrør og tips og tricks, hvis du/i har været ude for samme projekt. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarmen laver du ved at slutte varmerørene til frem og retur fra radiatoren og regulere med en returtermostat. Koldt- og varmtvandsrørene er straks mere problematiske, for du må ikke lave samlinger, der bliver skjulte. Du skal trække koldt og varmt til hver sin manifold, som er tilsluttet koldt og varmt vand. 

fase
Så jeg må gerne lave en samling på varmerørene som bliver støbt ned?

Kunne man evt bruge fordelerrør på brugsvandet?
Bigmoh skrev den 13-04-2020 10:10:40

Så jeg må gerne lave en samling på varmerørene som bliver støbt ned?

Kunne man evt bruge fordelerrør på brugsvandet?

Nej, samlingerne på varmerørene skal op over gulvet. Du kan heller ikke montere en termostat ned i gulvet. Hvis du med fordelerrør mener en manifold, som på billedet, er det OK, men ikke støbt ned i gulvet. Altså ingen skjulte samlinger.

fase
Selvfølgelig skal fordelerrøret ikke støbes ned i gulvet. Men hvordan skal man kunne trække koldt og varmtvandsrør op over færdigt gulv til et fordelerrør uden at lave nogen samlinger/overgange i gulvet? 
Tilgangen med koldt og varmt vand kan formentlig bøjes så de kommer over færdigt gulv og dermed kan monteres i manifolden. Der skal i øvrigt bruges rør i rør til den installation. Varmeinstallationen bruger du de to rør, som radiatoren er sluttet til, og regulerer med en returtermomstat.

fase
Annonce
Man må ikke have samlinger nede i gulvet, men man må godt svejse rørene sammen. Så en vvs`r  kan svejse de rør sammen så de kan nå hvor de skal. Men det skal nok være en ældre fyr, for det er ikke noget man gør ret meget længere.
Det jeg taler om er varmerør da de ikke er galvaniserede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er helt med på at gulvvarmen skal køres over de eksisterende radiatorrør, men tanken var at slippe for de to rør som lige nu stikker op af gulvet hvor der er en afstand på 40-50 cm mellem dem og i stedet bruge en Danfoss vægindbygningsventil.. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis