Transportabel sauna "Operation varmluft"

Hej,

Jeg er i den spæde start af et lidt underlidt projekt. jeg vil gerne lave en transportabel sauna, gerne som kan trækkes efter en cykel eller ved håndkræft, min inspirationskilde er Simon Lyle fra Portland's "SaunaVelo".
Designet kommer til at være en smule anderledes, men jeg har nogle spørgsmål jeg håber nogen her inde kan hjælpe mig med at svare på.

1. Jeg ved Simon har brugt cedertræ til sit skelet, ved at skære tynde stykker af en bjælke og så lime dem sammen i en bue. Er der nogen her der har en ide til en mere tilgængelig/ billig træsort som er fleksibel, kan tåle storer temperatursvingninger og uden for meget harpiks? Tænker selv gran eller asp, men har meget lidt viden om og erfaring med at arbejde i træ.

2. Jeg overvejer at bruge overdelen af gamle paller som beklædning, jeg har læst mig frem til at disse ikke er trykimpreneret men kun varme behandlet, så jeg formoder ikke det er et problem. men ville det være et problem at bruge trykimpreneret træ? især da strukturen vil blive varmet op.

3. Jeg har tænkt mig at svejse et metal chassis med en 2 meter lang 4x4 stolpe som "køl" som vist på billedet nedenfor. Er der nogen der har en ide om et rektangulært hulprofil rør med målene Højde: 50mm Brede: 30mm Tykkelse 3mm vil være tilstrækkeligt til chassis'et?

- Nedenfor kan ses en skitse af hele projektet jeg har tegnet i google sketchup hvor "kølen" var af metal i sammen tykkelse som chassis, jeg tænker dog det er nemmere at hæfte "træskellettet" til en træ "køl" hvad tænker i? gode råd og forslag modtages med kyshånd.
For flere billeder af mine skitser og hvor jeg har min inspiration fra: https://drive.google.com/drive/folders/1Gksov61hTwEE1LfoEGijEBWTL4KlV6qU?fbclid=IwAR0HriWowR8dI5xR2SXwk5mOV-vM1-ZR8FUlnyJ0i606p-l-y_WwiQuN5pk

Jeg håber nogen kan svare på mine sprøgsmål
bedste hilsner. Peter
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Asp kan klart anbefales tiL sauna det er helt fri for harpiks smat det splintre ikke på samme måde som Gran og fyr der også sveder rigtigt meget harpiks... gamle træpalet vil jeg klart fraråde de kan sagtens indeholde div kemikalier der er blevet spildt igennem tiden på træet, der kan afgive giftige dampe. Du ved jo ikke havd de har været brugt til førhen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis