KEW Dynamic X-tra ... ældre model

En stor og kraftig maskine ... når den ellers virker !
Den har stort set ALTID været X-tra svær at få til at køre efter vinterdvalen -.måske deraf navnet Dynamic X-tra !

Nu vil den så slet ikke oparbejde tryk på pistolen.

Jeg har renset indgangsfilteret i selv tilgangsslangen.
Jeg har mistanke til "BYPASS" enheden:

Jeg mener nu ikke den lille skive med krave og O-ring til højre er på min model - her hviler fjederen direkte på støbningen og stemplet inde i fjederen går ligeledes lidt ned i støbningen.

Når det hele er samlet kan jeg trykke stiften til venstre ned med skaftet af en skruetrækker, men jeg synes der skal trykkes temmelig hårdt - og den "springer" også fint op igen.

Som jeg gennemskuer systemet skal vandtrykket fra vandværket i FØRSTE omgang kunne få stiften til af trække sig ned i "komponenten", så starter motoren og oparbejder et modtryk, som får stiften til igen at skyde stiften op og afbryde motoren igen - da stiften påvirker en microswitch.
Når jeg åbner for pistolen forsvinder højtrykket på "fjedersiden" og får igen motoren til at starte - og sådan ON/OFF hele tiden meden pistolen er åben - har jeg misforstået princippet, har jeg lutter ører !

Hvor "nemt" skal denne stift kunne trykkes ned, når maskinen er lukket op for reparation ?

Mvh
KSor, Århus V
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke lige din model renser, men mange rensere kan selv suge vandet til sig, så her har vandværkstryk ingen funktion.
Fik en Nilfisk 140 forærende, den var utæt, det var bypasventilen der var revnet, bare en simpel plastik dims, jeg drejede en ny i messing, så var den kørende igen.

Måske du kan redde den med nye O-ringe, de har det med at blive stive, og koster jo ikke alverden hvis man kan finde dem uoriginalt.

Mangler du splittegning eller reservedele plejer man at kunne finde det meste her L I N K

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret/linket, men desværre ikke noget jeg kunne bruge.

Når du nu selv har lavet en BYPASS-enhed, må du have et indtryk af, hvor "hård" stiften er at trykke på ?

Mvh
KSor, Århus V
Skiven med krave og O-ring er selve ventilen, hvor den lange plastik dims er en ventil kegle.
Ligner du skal have fat i en ny by-pass ventil.

 

Muligvis, men ikke til den pris - det er jo tyveri ved højlys dag !

Mvh
KSor, Århus V
Hehe.
Så må du have fat i en der kan hjælpe dig med at lave en selv i f.eks. messing, lige som je_ns har gjort.

 

Annonce
Det kan jeg nu sagtens selv, men det kræver jo, at jeg ved, hvad der er galt !
Ellers svarer det jo til "bare at købe en ny" og så håbe ... sådan er jeg ikke, jeg vil vide !

Mvh
KSor, Århus V
Når du kigger ind i hullet, der hvor du har fjernet by-pass ventilen, så skal du kunne se et hul ind i "blokken" nede i bunden.
Hvis dette hul er større end "spindlen" i din by-pass ventil, er det krave skiven der mangler, og så skal du have drejet en ny skive (og måske også spindel) til at kunne justere fjeder trykket mod den skive med krave du mangler.
Fjedertrykket afgører hvornår den åbner by-pass ventilen, hvorfor det er vigtigt du har rette total længde, ellers kan det ende med du opbygger for højt tryk i din pumpe, med fare for sprængning af pumpe/slange/lanse etc.

 

Det er et par år siden, så kan desværre ikke huske hvordan, jeg mener jeg brugte noget af det originale "indmad" men hvor stram fjederen var husker jeg ikke.

Men en fjeder bliver jo normalt ikke strammere med tiden, så polere du stiften og giver den lidt vandfast fedt, og evt nye o-ringe burde den jo fungere som ny.

Men fejlen kunne jo måske også ligge et andet sted, havde en gammel renser der ikke ville give tryk, her var det tætningsringene ved stemplerne der var blevet gamle og møre, tætningsringene var af gummi og specielle, og nye kostede langt mere end renseren var værd.

Sidst jeg var på genbrugspladsen, (inden Corona) stod der en fin Nilfisk 160 til 400 volt, og ventede på mig, den var helt komplet, og fungere 100 %.
(så pt. har jeg 5 stk højtryksrensere, nok lige i overkanten   )
denne model her der stod i genbrugscontaineren

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er sikker på at der ikke mangler noget ... så skulle det da være opløst i vandet og spulet ud ;-) og det tror jeg alligevel ikke på !

Men hullet, hvor spindlen går ned i er tæmmelig stramt og jeg er også 99% sikker på, at der IKKE i min model er den kraveskive med O-ring - det ligner mere selve alu-støbningen, som er "sæde" for fjederen og "hul" for spindlen.

Er der nogen, som har et link til en principbeskrivelse af sådan en højtryksrenser ?

Mvh
KSor, Århus V
Er det sådan her den ser ud i stedet?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis