Svævende hylde med 2 multiplader

Hejsa

Jeg er ved at lave bryggers bord/reol af Multiplader. Der havde jeg tænkt mig at lime 2 multiplader (7.5 x 40x60) sammen til en lang (80 cm) hylde og placere den mellem to vægge af multiplader (80 cm gfra hinanden) uden at den hviler på kanten af de to vægge.

Så, mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at lave det sådan eller bliver hylden for tung ?
Kan jeg evt lægge armeringsjern ind i enden af hylden og ind i de to vægge for at få det til at hold på den måde ?
Eller er det slet ikke muligt at lave en sådan hylde for så må jeg lige gentænke projektet.

Hvis du vil, kan du :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for mig lidt uklart hvad du ønsker at gøre/har gjort allerede.
Er vi ude i du er ved at bygge "køkken moduler" i bryggerset, hvor du laver møblerne før du installerer dem, eller at du har sat plader på væggene, som du vil have lavet dine "svævende hylder" i?

Er modulerne endnu ikke installeret, kan du skrue din limede dobbelt plade fra ydersiden af modulerne, evt. med et par dyber eller fisk i til at støtte/styrke bæreævnen.

Er det på plader du allerede har installeret på væggene, så bliver det svært at få den sat op helt uden synlige bærende punkter.

 

Hej
Jeg er endnu ikke startet.
Jeg er ude i at lave to vægge af multiplader og der i mellem sætte denne forlængede hylde. Se tegning.
Meningen er at der er multiplader som bund, oven på disse de lodrette vægge og der i mellem den svævende plade. Så din løsning med at skrue udefra og ind i væg og hylde må kunne fungere.
Håber det giver mening.

Hvis du vil, kan du :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så giver det lidt mere mening.
Du bruger multi blokke til at bygge en "kasse"/reol op. Heri vil du have hylder.
Siderne bliver "glatte", hvorfor du søger en måde at fæste hylderne.

Så har du flere mulige løsninger:
1) med vinkelsliber og mejsel banker du riller i multi blokkene, før du installerer dem, så du kan "glide" dine hylder ind
2) Som nævnt i første indlæg fra mig, skærer træet til i længde/smig, borer for i multi blokkene, og så nogle lange skruer igennem "væggene" direkte ind i hylderne.
3) skruer nogle lister på "væggene", og så ligger du træ-hylderne ovenpå listerne. Denne måde kan du flytte listerne på når du har behov, og dermed også hylderne, men du har endeprofilen af listen synlig i begge sider af hylderne.
4) laver en træ-plade til hver side, som skrues fast på indersiden af din multiblok ramme. Træpladen fræser du X antal spor der er mindst 5 mm dybe, til at glide dine hylder ind i, og så har du mulighed for på sigt at kunne ændre hylde afstanden uden at skulle "bygge om".

 

Som jeg forstår det, så skal hylderne bestå af 2 sammenlimede 7,5x40x60 multiplader.
Det er jeg overbevist om vil kræve indlæggelse af armering i pladerne, du kan måske nok få dem til hænge, men tvivler på de kan bære særligt meget.
Tak for svar.
Der er en lille misforståelse. Jeg havde egentlig tænkt mig at hylden også skulle være af multiplade dvs.limet sammen af 2 x (5x40x60) multiplader. Tror du det kan lade sig gøre ?

Ellers synes jeg at hylde af træ er en god løsning, den havde jeg ikke lige med i mine overvejelser.

Hvis du vil, kan du :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Min hjerne ville have hylderne blev lavet af træ. Min fejl.
Hvis du skal have blokke hele vejen, så skal der armerings stål igennem hylderne også.
Edit: Jeg skriver "også" aht. armerings stålet er en god stabilisator for din ramme, men er en "nice to have, not need to have", men i de vandrette hylder, der er armerings jern "need to have".

 

Som jeg forstår det er hylder også af multiplade. Nemlig 40 cm som limes sammen til 80 cm. bredde.
De kan ikke holde af sig selv, selv om de limes sammen midt på. Der skal ikke meget vægt på hylder plus et lille stød fra kasse der bliver sat lidt hård, før det vil knække. Kan du få armerings stumper ind i muren bagved, og ind i hylden så vil det hjælpe. Der bores lidt for store huller begge steder, og disse fyldes med lim samtidig med at jern og hylder sættes fast. Der skubbes alt det lim ned i samlinger i siden som det er mulig. Brug en lilel tynd spartel eller lign. som kan komme derned. Under hylden måske 10 cm fra forkant har du i forvejen lagt et stykke vinkeljern på sådan en måde at det er fræset op i hylden nedefra. Det kan være 30 x 30 mm Der er ligeledes fyldt lim i på forhånd så det begynder at udfylde hullet. Det bliver noget bøvlet men jeg har gjort noget lignende blot med 65 cm bred og 5 cm tyk hylde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror at jeg vil købe nogle armeringsjern og sætte dem i mellem de to vægge og så vil jeg skære riller i hyllen svarende til disse armeringsjern, så hyllen lægges på dem skjult i rillen. Derefter kan jeg fylde lim i rillen så armeringsjernet ikke kan ses. Og til sidst spartle.

Så vil jeg mene at hylden kan holde, så er sidste udfordring "bare" at holde hylden i vater.

Kunne dette løse  problemet ?

Hvis du vil, kan du :-)
Det er sådan set nogenlunde efter min opskrift. Bortset fra at jeg mener vinkeljern er lidt stærkere. Men din plan skal nok holde.
Under montage kan du godt have et bræt under i begge sider som den hviler på. De skal være lidt kortere end hylde og derfor er der plads til et bræt på tværs inde under forkant.
Skal det bagefter stå helt rå så du ikke kan acceptere huller til søm/skruer i sider så må det støttes helt nede fra

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar. Jeg går for en løsning med armeringsjern som skjules i selve hylden.
Endnu en gan tak for hjælpen.

Hvis du vil, kan du :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også