Vand i badeværelset bliver kun lunkent

Hej, er der mon nogen, der kan hjælpe med forslag til, hvad der kan være galt med vores vand? Jeg har forsøgt at google mig til et svar, men kan ikke finde noget, der lyder ligesådan.

Vi bor i et ældre hus (fra 60'erne), huset opvarmes med gasfyr. Vi har fået problemer med at vandet i badeværelset,dvs. både vandhane i vask og brusevand, ikke længere vil blive varmt. Det bliver kun lunkent.
Vandet i køkkenet bliver fint varmt, selvom det tager lidt længere tid end normalt, før det kommer op på en høj temperatur.
Der er ikke forskel på vandtrykket, når vi skifter mellem koldt og varmt. Enkelte gange kan det lykkedes at få varmere vand i badeværelset i omkring ½-1 minut og så bliver det igen kun lunkent.
Vi har ikke ændret i instillingerne på fyret.
Normalt ville vandet i badet blive meget varmt ved at trække op i toilettet - det gør det ikke mere.

Nogen forslag til, hvad det kan være? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har en lækage i dit bruser armaturt mellem kold og varmt vand.
Kontra ventilen i den varme virker ej mere, så det varme vand bliver "fortyndet" af det kolde vand, der har højere tryk i mange installation, end det varme vand har.
Adskil dit bruser armatur, og så skal ventilerne indvendigt overhales/udskiftes, eller hele armaturet skal skiftes.
Din kommentar mht. at "normal når man trækker ud i toilettet, kan man få meget varmt vand" bekræfter denne observation.
Du kan måske have tilsvarende problem i din vandhane på håndvasken, men det første sted jeg ville kigge, var bruserens blandingsbatteri.

 

Lækagen er sikkert i bruser armaturet, der sikkert er af typen med 1 håndtag til åben/luk for vand og 1 til temperatur regulering.
Denne model kan have overgang mellem koldt og varmt når de er lukkede, hvorfor bruser armaturet sender koldt vand ind i den varme del på håndvasken, og deraf dit problem med begge haner.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis