Spørgsmål til tag og facade muligheder i 70er hus

Hej,

Vi søger nogle erfaringer, da vi går med tanken om at købe et 70er hus til totalrenovering, da budgettet ikke er til at rive ned og bygge nyt.

Vi vil blandtandet gerne have en ny tagkonstrution på, så vi kan få loft til kip og ovenlys vinduer. Der ligger et asbest eternit tag på idag, som er et let tag, så jeg har fundet de oprindelige arkitekt tegninger, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er den bærende konstruktion i væggende? Og derfor i tvivl om man kan ligge et tungt tag på?
Iøvrigt, er det overhoved muligt at øge loftshøjden, hvis der skal ny tagkonstrution på
Jeg har smidt nogle billider ind af tegningerne.

Desuden vil jeg høre, hvad har jeg af muligheder for at ydermurende, jeg kan se at man skal op i en 335mm for at overholde klasse 2020. (https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/)

Vi har snakket om at fyre bats på og pudse den op, men vil det være muligt at smide en ny skalmur op, og dermed også lave en fuldmuret galv?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Der er een vindstabiliserende væg mellem stue og spisestue, du ikke kan fjerne.
2. huset er med selvbærende gitterspær, som enten skal udskiftes eller forstærkes, hvis du vil have tungt tag på.
3. hvis Igår til kip med nuværende spær, så vær opmærksom på, at de vandrette spær sjældent er et kønne at se på. De kan ikke fjernes. Al el installation skal laves om og isolering føres op to date.
4. Ved tungere tag, skal remmene over vinduerne, der bærer taget sikkert skiftes. Huset er jo kun muren op til vindueshøjde.
PS huset er elendigt isoleret, så der ligger en del udgifter gemt.

 

Hej 🙂
Medmindre du kan lave alt selv og kun skal bruge håndværkere til hvor det er påkrævet, så vil jeg umiddelbart mene at det var billigere at bygge nyt end at renovere.
Ændring af tagkonstruktion, ny skalmur med isolering osv. samt alt det indvendige, så løber pengene bare derudaf.

Hvis det var mig, så ville jeg tage huset “som det er”, nemlig et 70’er hus.
Der kan laves relativt beskedne forbedringer som løfter indtrykket meget, f.eks. nye gipslofter, nye gulve, køkken og give badeværelse en make-over.
Begynder projekterne at blive større end dette skal man begynde at overveje om det giver mening - oftest er det blot penge man aldrig ser igen, samt det aldrig bliver som nybyg alligevel.

Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
uldal skrev den 12-04-2020 11:40:59

1. Der er een vindstabiliserende væg mellem stue og spisestue, du ikke kan fjerne.
2. huset er med selvbærende gitterspær, som enten skal udskiftes eller forstærkes, hvis du vil have tungt tag på.
3. hvis Igår til kip med nuværende spær, så vær opmærksom på, at de vandrette spær sjældent er et kønne at se på. De kan ikke fjernes. Al el installation skal laves om og isolering føres op to date.
4. Ved tungere tag, skal remmene over vinduerne, der bærer taget sikkert skiftes. Huset er jo kun muren op til vindueshøjde.
PS huset er elendigt isoleret, så der ligger en del udgifter gemt.

 Tak for dit svar.


1. Kan det virkelig passe, der står skillevæggen er lavet af gips/hør? Det kan da ikke være meget støtte det giver?
2/3. Netop af den grund vil vi have en ny tagkonstrution, så vi slipper for spær på tværs. :)
4. Så vidt jeg kan se, er den murede det blot en skalmur, så den støtter vel ikke med noget. Er det remmene jeg har markeret på billedet som bærer konstruktionen?

Ja, der er tale om et f hus med elvarme. Med ny yderisolering, og loft isolering, og terrændæk, samt Luft/Vand varmepumpe, burde det hjælpe på det. :)
henrikhansen1 skrev den 12-04-2020 12:40:28

Hej 🙂
Medmindre du kan lave alt selv og kun skal bruge håndværkere til hvor det er påkrævet, så vil jeg umiddelbart mene at det var billigere at bygge nyt end at renovere.
Ændring af tagkonstruktion, ny skalmur med isolering osv. samt alt det indvendige, så løber pengene bare derudaf.

Hvis det var mig, så ville jeg tage huset “som det er”, nemlig et 70’er hus.
Der kan laves relativt beskedne forbedringer som løfter indtrykket meget, f.eks. nye gipslofter, nye gulve, køkken og give badeværelse en make-over.
Begynder projekterne at blive større end dette skal man begynde at overveje om det giver mening - oftest er det blot penge man aldrig ser igen, samt det aldrig bliver som nybyg alligevel.

Hej henrikhansen1, tak for dit svar,  

Jeg kan ikke lave alt selv, men meget kan jeg lave, og jeg har et godt bagland afmurer og tømrer, som vil kunne hjælpe til og vise vej.
Det er desværre ude for vores budget at rive ned og bygge nyt. Om det er penge man aldrig ser igen, kommer jo også an på området.   Budgettet hertil ville være omkring 1mill. Riv ned og byg nyt ville vi jo nok skulle ligge en 2.3-6.

Elvar skrev den 12-04-2020 12:50:03

Hej henrikhansen1, tak for dit svar,  

Jeg kan ikke lave alt selv, men meget kan jeg lave, og jeg har et godt bagland afmurer og tømrer, som vil kunne hjælpe til og vise vej.
Det er desværre ude for vores budget at rive ned og bygge nyt. Om det er penge man aldrig ser igen, kommer jo også an på området.   Budgettet hertil ville være omkring 1mill. Riv ned og byg nyt ville vi jo nok skulle ligge en 2.3-6.

 Umiddelbart vil jeg mene at dit budget ikke rækker til det du ønsker.

Jeg har en relativt stor familie, hvor af der er del håndværkerer, blandt andet murer, VVS´ere, tømrer osv. osv. Vi mangler dog en elektriker.
Vi er rigtigt gode til at hjælpe hinanden og betaling er sjældent noget der bliver talt om.

Til sammenligning med dit projekt så har jeg lige været med til at udføre følgende hos et familiemedlem;
Komplet indvendig gennemrenovering af et hus fra 1975 på 130 kvm.
-2 nye badeværelser (cirka 100.000,-kr. med fliser osv.)
-Nyt køkken (cirka 70.000,-kr.)
-Nyt gasfyr og VVS til hele huset samt de nye badeværelser - (Cirka 100.000,-, nødsaget til at være på regning)
-Ny el i hele huset (Cirka 50.000,-kr. nødsaget til at være på regning)
-Nye gulve og lofter overalt (cirka 50.000,-kr. blev Alloc trægulv)
-Ny let gulvvarme i sporplader (cirka 50.000,-kr)
-Ydervægs beklædning taget ned (bærende bagvæg af træ) og erstattet med Fermacell
-Alle indvendige vægge rykket rundt og bygget op på ny med Fermacell
-Alle overflader spartlet og påført filt (cirka 25.000,-kr. betalte de sig fra)

Overstående er selvfølgelig kun et kort uddrag af hvad der er blevet lavet, men der er ikke rørt noget udvendigt overhovedet (udover en enkelt yderdør som var ødelagt, kostede cirka 10.000,-kr så ikke det der vælter budgettet)

Bygherres endelige pris = Cirka 600.000,-kr.
Og der er som sagt ikke "arbejdsløn" med her udover pizza og øl.

Bygherrer fik også en pris på udvendig facadeisolering udført af murerfirmaer,
100mm batts med puds, samt 100mm på soklen.
Her svingede priserne imellem 200.000 og 250.000,-kr. - Det kan nok gøres billigere hvis man selv laver det, men det er et helvedes arbejde med rigtigt mange timer.

I familien har vi også en ejendomsmægler der hjalp til med at bære ind/ud.
Han vurderede huset cirka var steget 600.000-700.000,-kr. efter endt arbejde.
Huset ligger til info i Solrød strand, med en rigtig fin belligenhed.
En tom grund eller grund med hus der bare skal rives ned starter cirka på 3.5 her.

Hvad skal du så bruge overstående til?
-Det jeg vil frem til er at jeg tror ikke den 1 mill du har afsat til dette projekt får dig i mål.
Vi lavede ikke engang taget og her vil jeg gætte der i hvertfald er for 500.000,-kr. såfremt du skal have håndværkere til det og det vil du næsten være nødsaget til med den størrelse det arbejde har - Samt du stadig mangler vinduer, døre osv. som let er 100.000 yderligere.

Jeg tror personligt ikke der er en 1 mill imellem dit projekt og nybyg.

Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det ligner umiskendelig en typehus som kaldes Holm huse. Dem kørte jeg landet rundt for at lave elinstallation i. Huset havde en bygge tid på 10 dage fra sokkel var støbt til indflytning. Alle vægge kom i elementer, og på 3. dagen skulle vi elektrikere være der. Om formiddagen hælde kabler ned i rør og dåser som var monteret fra fabrikken. På denne formiddag gik tømrer og lavede udhæng, Om eftermiddagen monterede vi alt i huset incl, faste lamper ude og inde. Vi var kun i husene 1 dag så var den skid slået. Der var en del forberedelse hjemme med at montere en samleboks til alle kabler samt afkorte dem så de netop passede til hvor e skulle nå til.
Den konstruktion er ikke værd at gå videre med.
Enten bo i det med lidt pyntning eller find et bedre hus at slå jer løs på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
henrikhansen1 skrev den 12-04-2020 13:29:30

 Umiddelbart vil jeg mene at dit budget ikke rækker til det du ønsker.

Jeg har en relativt stor familie, hvor af der er del håndværkerer, blandt andet murer, VVS´ere, tømrer osv. osv. Vi mangler dog en elektriker.
Vi er rigtigt gode til at hjælpe hinanden og betaling er sjældent noget der bliver talt om.

Til sammenligning med dit projekt så har jeg lige været med til at udføre følgende hos et familiemedlem;
Komplet indvendig gennemrenovering af et hus fra 1975 på 130 kvm.
-2 nye badeværelser (cirka 100.000,-kr. med fliser osv.)
-Nyt køkken (cirka 70.000,-kr.)
-Nyt gasfyr og VVS til hele huset samt de nye badeværelser - (Cirka 100.000,-, nødsaget til at være på regning)
-Ny el i hele huset (Cirka 50.000,-kr. nødsaget til at være på regning)
-Nye gulve og lofter overalt (cirka 50.000,-kr. blev Alloc trægulv)
-Ny let gulvvarme i sporplader (cirka 50.000,-kr)
-Ydervægs beklædning taget ned (bærende bagvæg af træ) og erstattet med Fermacell
-Alle indvendige vægge rykket rundt og bygget op på ny med Fermacell
-Alle overflader spartlet og påført filt (cirka 25.000,-kr. betalte de sig fra)

Overstående er selvfølgelig kun et kort uddrag af hvad der er blevet lavet, men der er ikke rørt noget udvendigt overhovedet (udover en enkelt yderdør som var ødelagt, kostede cirka 10.000,-kr så ikke det der vælter budgettet)

Bygherres endelige pris = Cirka 600.000,-kr.
Og der er som sagt ikke "arbejdsløn" med her udover pizza og øl.

Bygherrer fik også en pris på udvendig facadeisolering udført af murerfirmaer,
100mm batts med puds, samt 100mm på soklen.
Her svingede priserne imellem 200.000 og 250.000,-kr. - Det kan nok gøres billigere hvis man selv laver det, men det er et helvedes arbejde med rigtigt mange timer.

I familien har vi også en ejendomsmægler der hjalp til med at bære ind/ud.
Han vurderede huset cirka var steget 600.000-700.000,-kr. efter endt arbejde.
Huset ligger til info i Solrød strand, med en rigtig fin belligenhed.
En tom grund eller grund med hus der bare skal rives ned starter cirka på 3.5 her.

Hvad skal du så bruge overstående til?
-Det jeg vil frem til er at jeg tror ikke den 1 mill du har afsat til dette projekt får dig i mål.
Vi lavede ikke engang taget og her vil jeg gætte der i hvertfald er for 500.000,-kr. såfremt du skal have håndværkere til det og det vil du næsten være nødsaget til med den størrelse det arbejde har - Samt du stadig mangler vinduer, døre osv. som let er 100.000 yderligere.

Jeg tror personligt ikke der er en 1 mill imellem dit projekt og nybyg.

Hej Henrik,


Tusind mange gange tak for dit beskrivende indlæg! Det sætter jeg virkelig pris på, og giver virkelig noget at tænke over. Det kan godt være vi i så fald måtte begrænse os en del. Og se på hvad der reelt kan lade sig gøre, og giver mening.

Måtte i lave nyt terrændæk i forbindelse med gulv varmen?
ev elmand skrev den 12-04-2020 13:43:24

Det ligner umiskendelig en typehus som kaldes Holm huse. Dem kørte jeg landet rundt for at lave elinstallation i. Huset havde en bygge tid på 10 dage fra sokkel var støbt til indflytning. Alle vægge kom i elementer, og på 3. dagen skulle vi elektrikere være der. Om formiddagen hælde kabler ned i rør og dåser som var monteret fra fabrikken. På denne formiddag gik tømrer og lavede udhæng, Om eftermiddagen monterede vi alt i huset incl, faste lamper ude og inde. Vi var kun i husene 1 dag så var den skid slået. Der var en del forberedelse hjemme med at montere en samleboks til alle kabler samt afkorte dem så de netop passede til hvor e skulle nå til.
Den konstruktion er ikke værd at gå videre med.
Enten bo i det med lidt pyntning eller find et bedre hus at slå jer løs på.

 Det lyder godt nok vildt! Tusind tak for det! 

Hvor du laver loft til kip så skal du også regne med at stort set alt el skal laves om da kabler og ledninger sandsynligvis er trukket hen over loft. 
Elvar skrev den 12-04-2020 13:48:14

Hej Henrik,


Tusind mange gange tak for dit beskrivende indlæg! Det sætter jeg virkelig pris på, og giver virkelig noget at tænke over. Det kan godt være vi i så fald måtte begrænse os en del. Og se på hvad der reelt kan lade sig gøre, og giver mening.

Måtte i lave nyt terrændæk i forbindelse med gulv varmen?

 Hej,
Jamen det var så lidt, omend jeg kan forestille mig at mit indlæg kan virke som en hæmsko for dit projekt ;)

Vi lavede kun delvist nyt terrændæk. Dette var i badeværelserne, bryggers og køkken da de disse ligger op af hinanden.
I stue og spisestue lavede vi let gulvvarme da bygherrer fandt materialerne billigt på DBA.
I værelserne blev det lavet som en strøkonstruktion på oprindeligt terrændæk. Dette følger ikke bygningsreglementet, så det kan ikke anbefales, men det tjener sig næppe hjem igen at gøre det "rigtigt".
Såfremt du ønsker nyt terrændæk i hele huset skal du nok ligge 50.000 oven i.


Henrik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også