Rulleskinne/portskinne til vandret montage

Hej...
Jeg mangler en rulleskinne til at skrue på væggen...
Men jeg kan ikke finde nogle hvor rullerne kan klare både vandret og lodret belastning...
Ved i om det findes?
Det er ingen problem at finde alm port skinner med rullebeslag, men jeg skal bruge det til at skrue på væggen og skyde en bordplade sidevejs på. Derfor både belastning nedad og udad.
Bordpladen får et 45 graders støttehjul ind på væggen som støtte. Derfor vil der også være træk udad. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En U port skinne f.eks. svalk kan da tage vandret belastning hvis bolten igennem bordpladen er fastspænd. Altså der må ikke være en hængsel virkning i bordpladen. Ja det kan give sig en 3-5 mm men så heller ikke mere. Du kan nok ikke køre gnidnings frit med samtidig vandret belastning
Hvis du skal have det mere præcis så er det en hjemmelavet parallel førings skinne der kan bruges.
Det kan laves men en firkantprofil der ligge på 45 grader. Der laves så en vogn med hjul både over og under som drejes så de har en V fuge midt i.
Eller førings skinner (eksempel) med tilhørende vogne. De bruges i industrien


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-04-2020 22:18:18

En U port skinne kan da tage vandret belastning hvis bolten igennem bordpladen er fastspænd. Altså der må ikek være en hængsel virkning i bordpladen. Ja det kan give sig en 3-5 mm men så heller ikke mere.
Hvis du skal have det mere præcis så er det en parallel førings skinne der skal bruges.
Det kan laves men en firkantprofil der ligge på 45 grader. Der laves så en vogn med hjul både over og under som drejes så de har en V fuge midt i.

 Forstod ikke det hele, men en alm portskinne fungerer ikke... Hjulene kører mod siden af skinnen når den er boltet på væggen... 

Jeg har en bordplade hvorpå undersiden er skruet et kraftigt vinkeljern til at bolte hjulbeslaget i. Bordpladen skal gå ind over skinnen.
Der er ingen hængselvirkning men lodret tryk samt vandret træk ud fra væggen. Derudover ville jeg være glad hvis den ikke kan smutte oven ud 😊
En portskinne på væggen ville egentlig være ok, hvis jeg kunne få et hjulbeslag med hjul til sidevej belastning også. 
Den førings skinne jeg har link til i sidste del bruges bl.a. til hobby cnc maskiner, og der er 100 vis af typer.
Nu ved jeg ikke hvilken del du ikke forstod.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis