Skal der løbe fjernvarme igennem et anlæg når det ikke bruges?

Hej
Vi har en fjernvarmeinstallation fra 2013 med en Termix heater til det varme vand. Vi har lidt bøvl med det varme vand (det bliver ikke helt så varmt som tidligere og vi oplever, at der kommer "kolde" strømme under et bad. Jeg har renset de 2 snavsesier, det var ikke så meget at komme efter.

Så skruede jeg op for den ved, at dreje termostaten på 6. Det blev vandet ikke synligt meget varmere af, men jeg oplevede, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg satte den ned på ca 3 igen.Nå nu til sagen. Jeg undrede mig over, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg lukkede for varmen totalt og holdt alle vandhaner lukket i en time. Så huset har altså været "ude af drift". Til min undren så løb der på den time ca 30 liter fjernvarme igennem. Og da vi er m3 afregnet, er det jo penge lige ud i lokummet...

Er det normalt? Eller kan termostaten være defekt? Eller måske hele "kødbenet" (den messing ting termostaten sidder i).

Billeder af anlæg og mit lille måleskema.

Anlæg

Heater tæt på

Skema (temperatur fremløb og retur. Flow l/h og total m3. 
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan da lige tilføje at vi for 1 år siden fik skiftet termostaten i "kødbenet". 
Termostaten til det varme vand er den der er vist øverst til højre i dit første billede. Den kan godt være defekt og kan ikke repareres. En ny koster ca. 2700 kr. incl. montage. Der løber altid lidt vand igennem for at holde primærsiden varm.

fase
Hej. Tak for svar. Er det jeres vurdering, at det er normalt med 30 liter i timen på et stillestående system? Det er jo 250m3 om året hvis anlægget stod stille i et helt år. 
Det lyder ikke usandsynligt med 30 L/h, men jeg har ikke målt det præsis. Afregning pr. m3 er vel heller ikke den mest regulære måde at afregne energi på. Der burde indregnes temperatur differens i den afregnede energimængde.

fase
Annonce
Enig... Men vi betaler altså per m3 :(
Så det kan blive dyrt at have det til at løbe igennem hele tiden. 
30 l/h er alt for meget, vil tro at 1/10 er mere passende. 30 l/h kan varme et normalt velisoleret parcelhus op en vinterdag (vinteren 2019 -2020).

Søren O
Mener også det stikker helt af. Kan det være termostaten der er defekt? 
Eller kan det være pga af den forholdsvis lave fremløbstemperatur, at den er nødt til at lukke mere igennem? 
Kan du ikke lige finde typenummeret på din fjernvarmeunit. Så kan vi sikkert finde noget brugbart til dig.

Søren O
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis