Reparation af stendige/stengærde

Jeg har købt mig et hus med et stendige/stengærde ud mod vejen på den ene side. Desværre trænger det alvorligt til reparation. Jeg synes dog det er meget charmerende og vil gerne bevare det - men det skal naturligvis laves så det ser ordenligt ud, samt holder mange år endnu.

Jeg søger derfor en opskrift på hvilken mørtel/cement-blanding som er den korrekte at bruge. Jeg ønsker naturligvis ikke at det bliver alt for tydeligt hvor der er "lappet". Nogle strækninger er nemlig slemme, mens andre faktisk stadig er pæne.

Herunder et par billeder af de grimmeste steder.

Generelle tips/tricks til en sådan opgave bydes og velkomne.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle vel aldrig være de steder hvor du har jern stolperne fra hegnet ned i, du har skader i dit stendige, og stort set ved alle jern stolperne?
Hvis du kan svare Ja til ovenstående, vil jeg foreslå dig at tage den trelse omgang: Byg det op på ny. Jernet har rustet gennem årene, så er der trukket vand ned, og det har frost sprængt dit stendige, så du har revner med jævne mellemrum.
"byt til nyt", men du kan, mod en masse arbejde, genbruge mark stenene, ellers er det ud til lars landmand og hente en masse, for at kunne starte forfra.

 

Ja, det er korrekt at problemet er centreret omkring metalstolperne. Hegnet er dog 100 år gammelt, så det er ikke så mærkeligt. Jeg har ingen ambition om at bygge det hele op igen fra bunden. De gamle jern-stolper skal genbruges, da de ikke fejler noget. Det skal bare lappes. Når det har holdt 100 år indtil videre - kan det vil nok lappes til at holde 20-30 år mere, uden problemer.
Du bør lytte til Steensen. Alt har en udløbsdato, og begynder du først at reparerer på et nedbrudt hegn, er det overdrevent optimistisk at tro det kan holde de næste 20 - 30 år. Det er mere realistisk at det i bedste fald kun holder i få år.

Er reparationen kun af kosmetiske årsager, kan du lige så godt male med fru. Petersens hattelak.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau! Endelig humor i en trist tid! Tak!

 

Jeg takker for indspark - det er taget til efterretning. De billeder jeg har taget er dog af de væste eksempler. Jeg er overbevist om at det sagtens kan repareres og ønsker i alt fald at forsøge. Man kan jo altid rive alting ned og bygge nyt - det er jo danskernes ynglingsbeskæftigelse. Men den mulighed forsvinder jo aldrig; det kan jeg altid gøre hvis reparationen fejler.

Om jeg så kun kan få 5-10 år ud af en reparation, ville det være det hele værd. Jeg er midt i et stort husprojekt og ikke har tiden lige nu til at bygge stengærde op fra bunden. Der er vigtigere ting, så det må komme senere.

Jeg spørger derfor nu udelukkende til mit oprindelige spørgsmål: Er der nogle som har en opskrift på hvilken mørtel/cement-blanding som er den korrekte at bruge til reparation af ovenstående?
Annonce
Jeg tvivler stadig på at en reparation står mål med anstrengelserne. 5 - 10 år er stadig meget optimistisk.

Du kan som alternativt sætte skråstivere fra toppen af de vaklevorne jernstolper til terræn bagud. Det er billigt, hurtigt og holder nogenlunde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Stolperne stikker meget dybt. ingen af dem er vaklevorne. Det sidder utroligt godt fast og er snor-lige. Stolperne fejler intet. Det er kun det støbte som halter.

Er det ikke nogen som har en opskrift på mørtel?...
I det fri bruger man sand og cement blanding. Men det har man ikke brugt for 100 år siden. Der er det sikkert lavet med læsket hydraulisk kalkmørtel.
Jeg vil lige kort forklare noget som jeg faktisk har oplevet i lille skala som barn.
Ved byggeri var vet første man gjorde når havde samlet materialer sammen, var at grave et stort hul i jorden. Var det sandjord skulle det fores med ler. Så kom man vand i og kalksten fra f.eks. Mønsted kalkgruber. Det læskede så sammen på en måde så kalken udviklede varme og kogte op. Det endte så med en kalk grød, som så blev brugt som mørtel. Ved at blande det med sand fik man det færdige produkt.
Nu kan man købe det i pulverform. Altså hydraulisk kalkmørtel blandet med sand.
Prøv at kigge på en side der hedder Rådvad centret / centret for bygnings bevarelse så finder du meget nyttigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak! Det vil jeg kigge på.
Uldal: Folk uden humoristisk sans burde tildeles invalidepension (frit efter Jacob Hausgaard)   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også