Rådgivning i forhold til lumen på spot i udhæng

Hej

Jeg har ikke styr på lumen (hverken i teori elle i praksis 😄), så jeg vil høre jer herinde.

Hvad er det bedste valg, hvis jeg har valget imellem 2 spots til vores udhæng, hvoraf den eneste forskel er henholdsvis 600lm og 680lm, men hvor vi umiddelbart (på vores test med 1 spot) foretrækker lyset på den med 600lm. Kan jeg med fordel vælge den med 680lm og dæmpe den ned, hvis vi nu skulle foretrække et stærkere lys, når alle er kommet op og hænge (og på den måde have alle valgmuligheder til rådighed) eller har dæmpningen ingen betydning i forhold til det?

Den med 680lm virker nemlig umiddelbart meget kraftig i lyset ved fuld styrke, men måske virker det anderledes, når det hele engang er kommet op.  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er monteret kan du ikke se forskel på 600 og 680 Lumen. Det afhænger af om du ser det i tusmørke, måneskin eller en dag hvor det bælgravende mørk. Og naturligvis hvor tæt lamper sidder.
Og jeg ved ikke lige hvordan du havde tænkt dig at dæmpe fra de 680 Lumen I så fald skal pærer/lamper være dæmp bare og der skal lysdæmper ind over. Og det har jeg til gode endnu at have set ved udvendig lys.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-04-2020 16:42:45

Når det er monteret kan du ikke se forskel på 600 og 680 Lumen. Det afhænger af om du ser det i tusmørke, måneskin eller en dag hvor det bælgravende mørk. Og naturligvis hvor tæt lamper sidder.
Og jeg ved ikke lige hvordan du havde tænkt dig at dæmpe fra de 680 Lumen I så fald skal pærer/lamper være dæmp bare og der skal lysdæmper ind over. Og det har jeg til gode endnu at have set ved udvendig lys.

Hej Erik

Tak for svar. Jeg synes nu ellers at kunne se forskel på de 80 lumen, da vi testede dem op imod hinanden, men det kan naturligvis godt være synsbedrag 🤷🏼‍♂️

De kommer på sigt til at blive dæmpet af den nye IHC LED dimmer fra LK. Tavlen er sat op, men elektriker skal lige have færdiggjort det hele. 
Det kunne tænkes at det var lysfarven der var forskel på der er nemlig enormt meget forskel på det tal der hedder kelvin en varm ligger på ca. 2700 men en.mere kold farve som giver et skarpere lys ligger på måske 4000 kelvin. Hvis man sammmeligner en lyskilde på 2700 kelvin og 680 lumen med en på 4000 kelvin og 600 lumen så er jegvsilker på at lyset vil se skarpere og men den høje kelvin og dennlodt lavere lumen... så kun at se på lumen siger ikke så meget. Og for nu at føre det lidt mere kompliceret så findes der og så det der hedder Ra værdi som er lyskilde evne til at gengive farver korrekt også spiller forskellene ind. Jo hører Rå værdi jo mere naturtro farver vises der. Dette spiller dog ikke så meget ind udendørs, hbor jeg ville gå efter en lidt højere kelvin. For at få et skarpere lys, hvis det er der er målet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis