2 spørgsmål vedr. træterrasse

Hej eksperter!

Jeg skal i gang med at lave mig en træterrasse, og i den forbindelse har jeg 2 spørgsmål:

1. Hvor meget hældning skal der være?
2. Hvor stor afstand skal der være mellem terrassebrædderne?

Lidt info om projektet: Terrassen bliver 4,8 x 8,4 meter, hvor de 4,8 går fra huset og ud (der hvor hældningen skal være). Terrassebrædderne jeg har købt er sibirisk lærk.

Jeg er en smule forvirret omkring alle de informationer jeg kan finde på nettet. Vedr. hældning, kan jeg finde alt fra 0,5 - 1 cm pr. 2 meter til 2 cm pr. meter. Har selv overvejet 0,5 - 1 cm pr. meter.
Mht. afstand imellem brædderne er der alt fra 0,5 - 1 cm. Jeg kunne nok bedst tænke mig 0,5 cm, men er det for lidt?

Kh Carl
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hældning på 0,5 - 1 cm er fin..
Medmindre træet er knastørt, så er 0,5cm rigeligt i afstand, mellem brædderne.
Inden du går i gang vil jeg anbefale dig at sprøjte træet med noget svampemiddel, da lærk har en risiko for at blive sort pga. svampe der er i træet, sprøjt det på begge sider.
Rodalon til udendørs skulle være ok. at bruge.

Vend brædderne så de er "smilende"
Sådan her..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tænker lidt på, hvad vej vender dine brædder? Løber de på langs af huset? Hvis de gør det, så kan jeg ikke se noget formål med at lave fald væk fra huset. Brædderne ligger jo ikke tæt, så det vil være et brædt, som kan afgive vand mod huset, og det første brædt ind mod huset, skal naturligvis lægges med lidt afstand, så vand ikke kan stå og soppe mellem hus og brædt. Hvad vil et fald væk fra huset så betyde? I mine øjne overhovedet intet, bl.a. fordi faldet er så lille og dernæst vil et brædt være forholdsvist ru, så det løber ikke bare lige af i en retning væk fra huset, da det jo er på tværs af årerne, så hvis der kommer meget vand, vil det løbe ned i mellemrummet på begge sider af brædtet.
Ved en træterrasse er der jo ikke tale om en stor flade, hvor alt vandet skal ledes i en retning, som hvis man f.eks. har lagt fliser. Vandet vil uvilkårligt, løbe ned i alle mellemrummene, så derfor vil et fald i hele konstruktionen ikke have nogen virkning i mine øjne.

Kurt B. Andersen
Svampemidler der smøres eller sprøjtes på lærk har desværre kun en kortvarig effekt, da midlerne hurtigt vaskes væk.

Efterfølgende oliering strækker virkningen lidt længere, men har også kun en kortvarig effekt mod misfarvning. Lærk har desuden et naturligt indhold af fungicider der overflødiggør efterbehandling med svampemidler.

Bedste middel mod misfarvning er jævnlig rengøring med vand, sæbe og en gulvskrubbe. Det er bare ikke i praksis altid muligt, da hovedårsagen til misfarvning af lærk er de milde og fugtige vintre uden frost.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for gode svar alle sammen. Brædderne går på langs med huset, dvs. at hvert bræt får en ganske lille hældning på tværs. Jeg kan udmærket se dit argument kurta, at en hældning vil have ganske lille effekt i det tilfælde.
Tak også til jer med forskellige tips til vedligehold. Jeg har godt nok planer om at give træet en omgang Rodalon og bagefter 2x Gori 22 og så 2x Gori 303.
Gori 22 er en grunder, så den kan du godt springe over med lærk.

Gori 303 er et udmærket produkt til lærk, men bemærk at Gori begår en alvorlig fejl i deres vejledning når de anbefaler højtryksrensning.

Højtryksrensning er den sikre og hurtigste vej til nedbrydning af al træ på rekorttid - gør det aldrig uanset hvad du får anbefalet.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor du vil anvende Rodalon. Rodalon er et desinfektionsmiddet der dræber mikroorganismer. Det du har brug for er fjernelse af mikroorganismerne - døde som levende - som er dem der er årsag til misfarvningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg ville give Rodalon for at dræbe svampesporer.
Skal brædderne have olie på undersiden inden jeg ligger dem?
Ja - der skal også olieres på undersiden for at modvirke krumning.

Husk at Rodalon ikke må komme ud i miljøet - det understreges på fabrikantens datablad. På en terrasse er det svært at undgå ved den efterfølgende afskylning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg brugte lærkebrædder på min carport, de fik et rodalon lignende produkt på alle flader, som fik lov til at virke en 14 dages tid, har ikke fået sorte plamager.
Men en terrasse er nok også mere udsat, da den vil være våd i længere tid.

Ja hvis brædderne ligger på langs af huset, vil et fald væk fra huset ikke have nogen nævneværdig effekt.
Og som Kurta, så rigtig påpeger kommer der jo ikke til at stå vand på terrassen.

Så det er vigtigere at vandet kan løbe væk fra huset under terrassen...

Vi prøver igen, i morgen --
De brætter som jeg har lagt er rillede i oversiden derfor løber vandet ikke så gerne ud over siden. Af samme grund lagde jeg dem vinkelret på huset. Og de fik et fald på 0,5cm på 280cm det ses tydeligt når det regner at vandet løber mod den lave ende. Hvis dine er rillede og skal ligge langs med huset ville jeg lave fald fra midten og til hver side.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Brædderne er ikke rillede, så det bliver ingen problem ☺️
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også