Mindre rørtykkelser for hurtigere varmt vand, hvor meget effekt

Jeg irriterer mig ofte over at det tager meget lang tid at få varmt vand hos os.
Det er delvis en effekt af at badeværelset ligger i en tilbygning hvor der er et godt stykke hen og for køkkenets vedkommende at vi fik nedtaget noget rotation da vi købte huset.

Jeg har nu efter at have kikket lidt på det overvejet om man kunne optimere på det ved at mindske rørstørrelsen. Som jeg har forsøgt at skitserer det på tegningen nedenfor er der fra fyret trukket et 2/3" rør, som går først til en vask i vaskekælderen og derefter videre til køkkenet. Lidt efter den første vask går det ned til 1/2" rør. Men der er altså kun 2 tilslutninger på hele vejen.

Ligeledes den anden vej er der trukket noget der ligner et 3/4" rør indtil at der splittes ud i 3 10-12mm kobberrør som går til badeværelset.

Kobberrørne er støbt ind i tilbygningens gulv, så de kan ikke ændres, men min tanke var om man kunne opnå noget ved at ændre 2/3" røret til 1/2" og måske gå helt ned til noget 10mm allerede efter den første vask?

Ligeledes mod badeværelset kunne man gå fra 3/4 til måske 1/2" eller vil det give problemer med trykket?

Jeg har snart service på fyret og tænkte at få dem til at lave det i samme ombæring. Her i området kan det være ret svært at få håndværkere ud og give tilbud på så små opgaver, så det giver mere mening at lade dem lave det på timebetaling når de alligevel skal ud. Men det kræver jo at jeg har en ide om præcis hvad jeg vil have lavet på forhånd.

Ask
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver et par steder 2/3" rør. Mon ikke du mener 3/4" rør.
3/4" rør indeholder ca. dobbelt så meget vand som 1/2" rør pr. m. Jeg tror nok at største synder er godmængde i røret. For at vandet kan blive varmt, skal selve røret også opvarmes, så et 3/4" rør sluger en del varme.
Det vil helt klart være en fordel at udskifte dine rør til mindre dimension, f.eks. 15 mm pex-rør som svarer til 1/2" rør, eller rustfrie rør med pressede fittings.
Hvis vasken midt på stykket kun bruges lejlighedsvis, bliver der sikkert ikke problemer med vandtrykket.
Når du nu skal i gang, så træk lige et ekstra rør så der er klar til cirkulation på det varme vand.
Og så rigtig god isolering, så rørene holder længe på varmen.

Søren O
Den mindre rørdimension giver kun lejlighedsvis problemer i forhold til tryktab. Hvis man står i bruser og der samtidig tappes varmt vand i køkken kan det godt give et lille tryktab på det varme vand og deraf følgende temperatur nedgang. Men er der termostat armatur vil det hurtig udlignes.
Man skal helt klart lade sådan en opgave lave på timeløn. Skal der udregnes tilbud så skal den tid der går med det jo også indregnes i slutpris. Men VVS skal naturligvis adviseres forud, for han har sikkert planlagt dagen efter at service på fyret tager en times tid. Og han skal jo også have materialer med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du kan trække nye pex-rør fra fyret frem til forbrugsstederne og derved helt undgå de gamle vandrør kan du både få det varme vand hurtigere frem og undgå varmetabet i jernrørene. Måske 1 rør til vaskekælderen, 1 til køkkenet og 1 frem til kobberrørene ved badeværelset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis