Ventilation til 1. sal

Vi bor i et ældre 1½ plans hus. Stue etagen er renoveret/udbygget for nogle år siden, godt isoleret og med Velfac vinduer med ventiler. Hvis blot ventilerne er åbne, så har vi ingen problemer med kondens i stueplan.
På1. sal har vi en trappe (med dør), gang og 3 værelser ca 12 m2 hver.
Vi er igang med at renovere værelserne, og tænker i den forbindelse på at installere et ventilationsanlæg eks. Nilan comfort 150 på det øverste loft. Det ene af de 3 værelser er renoveret for nogle år siden, og her har vi tit problemer med kondens på vinduet.
Men det giver anledning til et par spørgsmål, som jeg håber nogle her kan hjælpe med:
- kan vi have både udsugning og indblæsning i sammen rum? (pga skråvæg, er arealet i loftet begrænset)
- er det bedre at montere en enkeltrums løsning i hvert værelse? har set de fås med varmegenvinding
ser frem til jeres input
Stinne
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I får jo kun ventileret et rum hvis i har ud og indsugning i samme rum.
Undrer mig over i døjer med kondens. Har i gamle vinduer? 

Mvh Troels
...altså ideen var udsugning/indblæsning i hvert af de 3 værelser.
Og ja, vinduerne er 15 år gamle, men det er ikke så mærkeligt at vi har kondens på ruden i et soveværelse på 12 m2, når vi har tæt væg og dampspærre
Du kan sagtens have ind og ud i hvert rum. Hvis der benyttes 100 mm ventiler, så er de vel 150 mm udvendig så loft pladen behøver kun at være 150 mm bred, ellers kan de anbringes i skråvæg. Og så hver af dem ca. 1/4 del rumlængde fra  hver ende af rummet dog med hensyn tagen til spær placering
Der er ikke de store forskelle på hvor de er placeret da ventilen for indblæs spreder luft strømmen cirkulær. Og udsug bare suger luften til sig.
Jeg arbejder lige for tiden med at lave 1. sal med 4 værelser, badeværelse og et fælles gang areal midt i huset. Det rum midt i huset får loft til kip medens de andre rum har loft ca. 30 cm OVER hanebånd. Ind og ud ventiler er nogen steder i loft og ellers i skråvæg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar Erik!
Må jeg spørge, hvilket anlæg du installerer?
og bruger du alm spiro rør eller de nye nilair flexslanger?
Jeg bruger altid spirorør, og selve anlægget er ikke helt fastlagt endnu. Men det bliver en type med roterende veksler.
Jeg har faktisk selv tidligere hjemmegjort 4 anlæg som er det man kan kalde impuls veksler.
Der ligger 2 kasser med tynde aluminium plader i begge. Disse plader er kørt i en maskine så de bliver bølgeformede og med huller igennem dem.
Så ledes den varme udsugnings luft ud igennem den pakke 1 medens luften udefra ledes ind igennem pakke 2.
Pakke 1 optager så varmen medens pakke 2 afgiver sin varme.
Når der gået ca. 1 minutter skifter et spjæld, og luftretning skifter. Nu aftager man varme fra pakke 1 og pakke 2 opvarmes.
Det er stort set samme princip i en roterende veksler, hvor der sidder en tromle som i en vaskemaskine blot fyldt med små alu. rør Denne drejer ganske langsomt rundt. Det er så adskilt på en måde så udsug går igennem halvdelen og indsug i den anden halvdel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis