Efterisolering af tag - hvilken isolering? Og Isoleringsevne?

Hej Allesammen
Vi købte et ældre hus fra 1969, for ca. 1,5år siden - efterisolering af ydrevægge og nye vunduer er klaret og nu skal vi i gang med isolering af gulv og etablering af gulvarme.

I går aftes sad jeg og regnede lidt på prisen af gulvet, da jeg pludselig fik den idé, at jeg godt selv kunne skifte lofter, da jeg har set nogle listelofter, som ville passe smukt til huset - så kom der en tanke mere :) Jeg kunne jo efterisolere loftet nedefra, og på samme tid sætte en ny dampspærre op, i stedet for den gamle alukraft.

Mine spørgsmål er så:
Vores hus har fladt tag, det fejler absolut intet, det kunne vi konstatere da vi skiftede tagpappen i sommers. Der er plads til 250mm, som så efterlader lidt luft i toppen, så taget bliver luftet ud. Hvilken isolering skal jeg bruge, er der noget som har bedre isoleringsevne end andet? Har hørt om isolering på 250mm, som svarer til 300mm, men ved ikke om dette er rigtigt.

Mvh.
Daniel
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Råd eller know how?
Hvor stort er arealet?
Kingspan laver isolering, hvor du ligger tættere på hvad der svarer til 400mm (med dine 250mm), sammenlignet ned de traditionelle isoleringstyper..
Det er markant dyrere end f.eks. glasuld, derfor spurgte jeg til arealet 🙂
Jeg har ikke brugt det, men får bygget en del af en ny ydervæg om 2 ugers tid, der bliver deres k12 benyttet, for at holde vægtykkelsen nede..

På sigt skal loftet også skiftes i den del af vores hus, der har build-up tag (måske samme type som dit?) Her påtænker jeg at skifte mine 100mm rockwool ud med 100mm Kingspan, da der ikke er plads til at øge tykkelsen, og det kun er 20kvm..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Lyhne

Vi isolerede vores ydrevægge (25cm gasbeton) med Rockwool 150 mm. LB 36 + nye energi vinduer - hvilket vi er godt tilfredse med :D Nu er det så gulvet og loftet der trænger.

Det er et build-up tag med plads til 250mm og ca. 150 kvm. loft - synes valg af isoleringstype er lidt af en jungle. Jeg er også stødt på, Knauf-isolering som skulle være godt, mest af alt, vil vi gerne isolere godt uden at skulle sænke lofterne -  det ville være ærgerligt.
Hehe.. Det lyder som om vi er samme sted🙂
Vihar gjort nøjagtig det samme. Gasbetonvægge isoleret, og vinduer udskiftet, med 3-lags..
Vi har dog 1.sal, på selve huset, og kun en tilbygning, med fladt tag.
Hvor meget isolering har I i loftet nu? Hvis der er 250mm i nu, vil du da ikke opleve stor forskel ved udskiftning af isolering..

Vi pønser også på nye gulve. Tilbygningen bliver nok der jeg skal øve mig, planen er pt. En konstruktion uden beton, når det en dag bliver det fokus der er..

Selve husets gulve bliver enten samme som ovenfor, eller Kingspan ovenpå klaplaget, og så svømmende..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det må man sige :) - vi valgte dog 2 -lags energiruder, ved ikke om det var dumt.

Da vi skiftede tagpappet fjernede vi nogle af brædderne fra tagkonstruktionen, for at tjekke isoleringstykkelsen, vi kunne konstatere, at de forhenværende ejere havde fjernet sternbrædderne og så skubbet isolering ind fra siderne ca. 200mm.

Det fejlede som sådan ikke noget, men jeg er i tvivl og hvor tæt isoleringsbattsene ligger, også er det kun 200mm. Tænker også det ville være godt, at få fjernet den gamle alukraft også få monteret en ny dampspærre.

Annonce
Almindelig mineraluld er klasse 37 (lambda 0,037) - du kan få klasse 34 og 32.

Søg efter "den lille lune" på google - der kan du finde faktoren du skal gange med. 
Kingspan har jo en værdi  Lambda værdi fra 0,020 men er jo en form for flamingoskum. De skriver det er testet for brand men jeg har nu en fornemmelse af at det er ret brand villig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kingspan skulle ikke være brændbart og ikke at forveksle med flamingo.. altså ikke letantændeligt..
Det er hvad de selv siger. Om det er sandt ved jeg ikke🙂
Ser lig3 om jeg kan finde teksten..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her var det jeg jeg havde læst.. der er ikke super tilgængeligt for lægmand (mig🙂) måske I kan kloges mere🙂
https://www.kingspan.com/dk/da-dk/produkter/isolering/services/brandsikkerhed

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis