Stærke samlinger i gds reol

Jeg kunne godt tænke mig at lave en Montana-inspireret reol.

Jeg vil bygge den af det her krydsfiner:
https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-8-mm/4131/9021535/

Og den skal ende med at se sådan her ud:
Det jeg er i tvivl om, er hvordan man laver samlingerne så de bliver stærke - men uden synlige beslag? Det er jo ret tynde plader, så man kan vel ikke bare sømme/skrue dem sammen?

Jeg tror jeg burde have værktøjet til det, har bl.a.
kapsav
rundsav
dykkerpistol
bore/skruemaskiner
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det her er min egen ide.. Man laver hylderne så man skærer halvt ind i dem, en rille i pladetykkelse. Så kan de gribe ind i hinanden. Og jeg giver den så nogle 30 mm stifter/søm + lim udefra og bagfra.. Forhåbentlig kan det gøres uden at nogle søm går ud igennem siden.. Tror I man kan lavet det sådan?  

Ja det er den helt rigtige metode du har gang i.
Men den "ramme" du laver udenom A-B-C-D ville jeg lave med "indsnit" til hver lodret/vandret rumdeler, og så skåret i smig (45grader) i hjørnerne.
Så kan du samle det hele uden brug af skruer/stifter, men udelukkende med lim, og det er rigeligt stærkt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skal man ikke bruge en overfræser for at lave den slags indsnit?

Sådan en har jeg nemlig ikke endnu, men den står da på ønskelisten! :D
Du kan sagtens lave dem med en rundsav. Du laver bare flere snit lige ved siden af hinanden, efter du har stillet savens dybde.
Hvis du er smart, så laver du snittene først i en plade, og så derefter skærer pladen igennem på midten, så du får en top og en bund, hvor "rillerne" sidder nøjagtigt over for hinanden.
Sådan gjorde jeg da jeg lavede en lille reol.
Klik her.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et lille indspark vedrørende krydsfineren fra Jem og Fix, det yderste finerlag på begge sider er papirstyndt og flosser MEGET let, i hvert fald på den plade jeg forsøgte mig med. 

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 12-04-2020 21:08:24

Et lille indspark vedrørende krydsfineren fra Jem og Fix, det yderste finerlag på begge sider er papirstyndt og flosser MEGET let, i hvert fald på den plade jeg forsøgte mig med.

 Tak - det er nok værd at finde noget ordentligt materiale, når jeg nu alligevel kommer til at bruge en del tid på at lave reolen. :) 


Som Pink Henrik skriver så kan man lave riller med rundsav. Den børe køre i en hjemmelavet fikstur for at få præcise spor. Man kan godt undlade at starte og slutte ved kanten, så kan man ikke se rillen ude ved fronten. Hylden skubbes ind bagfra. Der skal så skæres tilsvarende hak i hylden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-04-2020 22:09:25

Som Pink Henrik skriver så kan man lave riller med rundsav. Den børe køre i en hjemmelavet fikstur for at få præcise spor. Man kan godt undlade at starte og slutte ved kanten, så kan man ikke se rillen ude ved fronten. Hylden skubbes ind bagfra. Der skal så skæres tilsvarende hak i hylden.

 Det var egentlig meningen at hylder og forkant skal være i samme niveau, hvis man kan få det til at se pænt ud. Altså så hylderne går helt ud til kanten. :) 

Et trik til at undgå at x-fineren flosser:
Når du skal save, så start med at sætte savens dybde til nogle få mm. Så i stedet for at køre fremad med saven, som man normalt ville gøre, så kører du baglæns med saven. Det gør at savens tænder fræser en rille, i stedet for at skære den, og derefter kan du skære pladen helt (eller halvt) igennem.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis