Skruer i træer

Hej :-)

Jeg har et lidt anderledes havespg., som jeg håber i kan /vil hjælpe mig med.

Jeg har købt 45 meter polyesterreb, som jeg vil lave et klatrenet med mellem et birketræ og egetræ.
I toppen var min plan at skrue en stolpe/spær mellem de to træer, som nettet kan sidde fast på.
Men jeg er i tvivl om det er sikkert... Vil skruerne sive ud ? Vil de levende træer arbejde skruerne løse, således at stolpen kan falde ned på børnene..?
Hvad er jeres vurdering..?

På forhånd tak.

Mvh
Nicolai
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stormvejr eller sandsynligvis blot ved kraftig vind vil en fast forbindelse mellem to træer uvægerligt blive ødelagt.
Jeg har lavet en gangbro mellem 2 træer, på den måde at jeg har lavet en klemme på hvert træ. To stykker træ på hver side af stammen, og et stykke vinkeljern for at sikre mig at det ikke knækker. Så er det skruet sammen med lange gevindstænger på begge sider af stammen. Og så har jeg fastgjort broen på min klemme. Det har nu været der en 6-8 år... Så ingen skruer i træet og når jeg en dag fjerner klemmen, så er træet uskadt.

 

Nu er det jo sådan at et træ kun er "levende" i det yderste lag under barken ind til kerneveddet.

Et træ kan sagtens overleve at man feks borer en eller to tværgående huller i gemmen træet, da det er begrænset hvor meget splintved man ødelægger.
Et par skruer der går igennem bark og ind i spilntveddet vil heller ikke ødelægge noget, for træer har en vis evne til at vokse rundt om fremmedlegmer og danne kallus.

Men det trådstarter (velkommen i øvrigt) spørger om, er selvfølgelig om overliggeren falder ud?
Nej det gør den ikke, men som andre påpeger så kan en tværstang imellem to træer knække eller blive trukket skæv med tiden.
De 2 træer vokser ikke med samme fart, så egetræet vil stå her om 50-100 år, så vil Birken være død af alderdom længe inden da  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det der kan blive et problem er at de 2 træer svajer forskelligt i vinden. Så hvis man påtænker en regler og almindelige skruer, så vil vindens ryk i store trækroner let kunne ødelægge denne konstruktion. Sætter man træet fast i den en ende og i en "klemme " (som beskrevet længer oppe) i den anden ende komme man noget ud over det problem, da overligger så kan give sig den smule.
Når det er sagt så findes der utrolig mange gyngestativer m.m. der er bygget op med 2 træer som basis og de holder da oftest til det.
Når der åbnes lidt op igen for legeparker m.m. så prøv at tage i wow park enten i Billund eller ved Ringkøbing/ Skjern. 
Her foregår de fleste ting oppe i eller imellem store træer. inclusive fodboldbaner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mdn skrev den 11-04-2020 09:41:10

Jeg har lavet en gangbro mellem 2 træer, på den måde at jeg har lavet en klemme på hvert træ. To stykker træ på hver side af stammen, og et stykke vinkeljern for at sikre mig at det ikke knækker. Så er det skruet sammen med lange gevindstænger på begge sider af stammen. Og så har jeg fastgjort broen på min klemme. Det har nu været der en 6-8 år... Så ingen skruer i træet og når jeg en dag fjerner klemmen, så er træet uskadt.

 Hej Mdn

Tak for dit svar.
Det lyder interessant, men jeg er ikke helt med på konstruktionen... Har du mulighed for at sende et billede eller to af det..
Tak/ Nicolai
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis