Åben planløsning i murermester villa fra 1951

HejJeg har en murermester Villa fra 1951 i to plan

Jeg drømmer om åben plan løsning, og ønsker råd om hvorvidt det er muligt og hvad der skal til.
Huset er dobbelt muret med hulrum, og alle indvendige mure er muret op i grundplan.
Overetagen er fuldt udnyttet til beboelse, der er dog ingen bærerens væge i overetagen, kun skillevægge.
de gule streger er vinduer.
jeg ønsker at fjerne de røde mure.


Hilsen Fr. HappyHome
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det kan man ikke svare entydig på ud fra det oplyste, Men jeg kan da godt komme med et par kommentarer.
Der er flere typer etageadskillelser.
Hvis der er bjælkelag imellem stue og overetage så er den langsgående væg ( den med enkelt dør i ) Næsten helt sikker med til at understøtte disse bjælker. Væggen med dobbelt dør i er så ikke bærende, men lidt afhængig af ydermurens længde kan den være stabiliserende for denne.
Er etage adskillelse af en form for beton dæk, leca elementer eller sådan noget så er den langsgående igen den der sandsynligvis holder dem oppe.
Men nu er det jo slet ikke det dit spørgsmål går ud på nemlig om det er muligt.
Og ja det er muligt, den bærende væg kan erstattes af en jernbjælke der i dit tilfælde skal ligge under bjælkelaget. Størrelsen på denne skal udregnes i forhold til længde m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg går ud fra at du mener at huset er 10 m langt. Som håndregel siger man at der skal være noget stabiliserende på en ydervæg når det er over 6 m langt.
Så hvis du vil fjerne muren med dobbelt døren vil jeg mene der skal være en stabiliserende søjle i stedet. Det kan gøres ved at lade 0,5 m stå tilbage af muren eller ved at mure en stålsøjle ind.
Hvis du samtidig vil fjerne midter muren så en stålbjælke skal ligge af på resterende enkelt stens mur, så er denne jo noget svag til det. Den kan kollapse/vælte fordi der ikke er en stabiliserende væg vinkelret på. Det kan igen modvirkes ved at beholde et stykke af muren vinkelret på, ELLER ved at bjælke hviler på en stålsøjle.
Alt i alt så er min konklusion at du bliver nødt til at få en bygnings ingeniører til at regne det igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den stabiliserende væg SKAL være der, ellers kan facaden kollapse af vindtryk.

 

Tusind tak for vejledning - jeg hyret en ind til at beregne løsningen:-)

Hilsen Fr. HappyHome
Uldal skrev: Den stabiliserende væg SKAL være der
Den skal vel ikke være der, hvis den erstattes af noget andet der kan udgøre samme stabilitet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis