Råd til oliering af bordplade

Hej allesammen, jeg har brug for lidt råd med et gør-det-selv projekt. Her i påsken har jeg besluttet at slibe og oliere min bordplade og bruger Junckers rustikke bordpladeolie i valnød.

Lige nu har det fået tre omgange med olie, hvor jeg har påført olien og efter ca. 30 minutter har tørret det overskydende af og poleret. Resultatet er blevet meget ujævnt, og ligner mere et før-resultat.

Det står rigtig flot, inden jeg tørrer af og polerer, men kan forstå at det bliver fedtet hvis jeg lader olien sidde. Der er også steder hvor træet slet ikke ser ud til at suge olien til sig, især nogle af kanterne.

Er der nogle råd til, hvordan jeg får farven mere ensartet, så det ikke ligner en slidt bordplade?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har slebet med maskine og resultatet er blevet ujævnt. Det ses først når du påfører olie med pigmeter.

Du bør fjerne al olie - inklusiv pigmenter, og oliere med klar olie. Alternativt at slibe igen, og denne gang afslutte med en omhyggelig håndslibning.

Når du tror fladen er færdigslebet, kan du aftørre med en fugtig klud - så afsløres det om afslibningen er udført korrekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar Rantzau. Jeg har opgraderet min sliber og startet forfra med natur olie i stedet for pigmenteret.

Slibningen blev rigtig fin, jævn og glat (60,120,240). Efter olien er kommet på ser det langt bedre ud end det forrige forsøg, omend jeg havde fortrukket dem mørkere farve. Jeg synes tilgengæld at der efter polering, er få steder hvor overfladen ikke føles glat, som før olien kom på. Er det noget der går i sig selv?
Hvad du beskriver skyldes træets uens overflade grundet opskæring og åretegning - det er helt normalt.

Ved at gentage poleringen med olie, vil du efterhånden opnå en ensartet overflade. Vent eventuelt et par uger indtil olien er gennemhærdet og gentag så processen.
 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis