Jordvarme, genvex, optimal drift og økonomi

Hej GDSere.
Jeg bor i et nyt hus. Vi flyttede ind sidste år i april. Det lever op til kravene for 2020. Det er et bette hus på ca 300 kvm, fordelt på 2 etager, med gulvvarme og genvex. Varmekilden er jordvarme.
Her hen over vinteren er huset blevet meget tørt. Så tørt at jeg vågner om natten med næseblod. Er helt tør i halsen om morgenen og får "fiskeskæl" på hænderne.
De sidste 2 uger har jeg hængt våde håndklæder op i soveværelset, når jeg går i seng. Det har afhjulpet problemet.
Er der andre der har oplevet den slags problemer med genvex ? Og bruger det meget strøm ?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad for fabrikat har du?

I nogle fabrikater, f.eks. Nilan kan man indstille luftfugtigheden, ved for lav fugtighed går anlægget ned i ventilationshastighed.

Hvad er din luftfugtighed i f.eks. soveværelset, målt med et hygrometer?

Strømforbruget afhænger af mange ting. F.eks. er anlæggets rørforbindelser dimensioneret med forholdsvis høje lufthastigheder, er det lig med højt strømforbrug.
Høje lufthastigheder = højt trykfald = højt strømforbrug.

Kører anlægget med max luftskifte hele døgnet, er det lig med stort strømforbrug.
I nogle anlæg er der f.eks. et ugeprogram med div. indstillingsmuligheder.

Har du styr på hvad dit anlæg bruger af strøm?
F.eks. ved brug af alm. strømforbrugsmåler, for stikkontakt.
Eller ved brug af fast monteret strømmåler / Bimåler a la dette link:

https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/elmaler

MID godkendte Bimåler er ret nøjagtige, de er godkendte til afregning af strømforbrug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis