Rester efter savsmuldstapet

Jeg er ved at fjerne savsmuldstapet (fra gipsvæg, tror jeg nok), men jeg har et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på. Jeg fjerner tapetet med tapetfjerner og tapetskraber. Det går hurtigt i starten, men det efterlader desværre noget papir eller pap på væggen. Sådan ser det ud efter jeg har fjernet det ydre lag (som ligger på gulvet):

Her er en anden del af væggen hvor jeg har skrabet næsten alt papiret væk, men det tog en evighed og var meget tungt og trættende, og jeg har savsmuldstapet i hele hytten:

Mit spørgsmål er om jeg egentlig behøver at fjerne alt papiret før jeg fuldspartler? Dvs. hvis det ser ud som i det første billede, vil spartel og muligvis glasfilt så komme til at revne, bule, etc?

Her er en closeup af det genstridige papir:

Hvis jeg hiver der hvor det sidder løst så kommer kun det løse af. Hvis jeg pirker i det med en hobbykniv så kommer der også kun lidt af. Når jeg skraber løs så bliver papiret tyndere og tyndere ind til det endelig forsvinder. Hvis jeg holder tapetskraberen en smule skråt og presser hårdt så skærer den det hele af, men kun små bidder af gangen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske et dumt spørgsmål, men er du sikker på, at du ikke er ved at fjerne pappen på gipsen?

Savsmulden er limet på bagsiden af tapetet, så hvis savsmulden er væk er tapetet også.

Mvh Troels
Savsmuld tapet på gips plader er noget møj at få, og frarådes normalt at fjerne.
Vi spartler henover tapeten normalt.

Nu har du fjernet det første lag, men du kan godt spartle henover det, men det vil bule op nogle steder.
Jeg har gjort lignende hjemme i mit eget hus fordi jeg skulle have filt op og tog chancen.
Fjern så meget du kan uden at fjerne pappen fra pladerne, slib det over med enten giraf/slibestok,
Spartel det op over 2 omgange.
Jeg var så heldig at jeg kunne slibe/plet spartle mig ud af de steder det havde bulet op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene. Jeg var ikke sikker på hvad det brune var. Jeg troede det var bagsiden af savsmuldstapetet.

På billedet er der et stort gråt område. Sådan så det ud da jeg fjernede et indbygget skab. Der er nogen mm niveauforskel mellem det grå område og savsmuldstapetet. Så jeg tænkte jeg burde udligne forskellen ved at fjerne savsmuldstapetet. Men måske burde jeg have opsat nyt savsmuldstapet på det grå område, og så fuldspartlet.

Jeg tænker jeg hellere må skrabe resten af den væg (der mangler kun 15 cm rundt om en dør), uden at fjerne pap. Og så fuldspartler jeg over savsmuldstapetet på alle de andre vægge.

Ville det nytte noget at opsætte nyt savsmuldstapet der hvor jeg har fjernet det og fuldspartle over det, så det ikke buler ud, eller giver det ikke rigtig mening længere?
I fald andre kommer ud i samme situation er her en update.

Jeg fjernede mere savsmuldstapet, og denne gang blev pappen siddende. Forskellen er at jeg hverken brugte tapetridser eller tapetfjerner, men bare tapetskraber. Desuden gjorde jeg det lidt mere forsigtigt. Faktisk var det ikke sværere uden tapetfjerner, og det gik lige så nemt med en almindelig (smal) spartel.

Jeg spurgte til råds i et byggemarked, og de mente:
- jeg bør ikke prøve at klistre ny pap op der hvor jeg har fjernet det (for at reparere pappen).
- det gør ikke den store forskel om jeg fjerner savsmuldstapetet eller ej før jeg fuldspartler.
De steder du ikke får fjernet resterne af tapeten vil det formentlig bule op når der kommer våd spartelmasse på. Når spartelen er halvtør kan du forsigtigt med en kniv eller spartel skære bulerne væk, og dernæst spartle op når det er helt tørt. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg brugte en damper til at fjerne tapet på et par gibsvægge, det gik over alt forventning :)
@renepaulsen, tror du det vil bule op hvis jeg spartler på pappen (fra gipsvæggen), men har fjernet alle rester af selve tapetet? Tak, jeg vil holde øje med om det buler, og så køber jeg også en girafsliber.
Pappet fra gipsen skulle ikke gerne begynde at bule.
En girafsliber er god at have. Jeg vil dog anbefale dig at rullespartle. Køb en bred ergospartel på 600 mm, en almindelig spartel på 450 mm, en på 250 mm og en på 100 mm. Den store på 600 mm bruges på de store flader, de andre til detaljer såsom vinduer, hjørner osv, samt til eventuelt at tage fra spanden.
Hvis der kommer lidt streger i spartelen, så lad dem være til dagen efter, så kan du kradse dem af med den brede spartel. Lad være med at slibe mellem de to lag, bare krads ujævnheder væk med spartelen inden du giver andet lag.
Ved andet lag sliber du og går efter ujævnheder. 
Lej en girafsliber. Så er du hurtigt færdig.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også