Understøtning af jernbjælke

Hej, alle I kloge hoveder derude!

Jeg har en jerndrager (I-jern) liggende på loftet, som i den ene ende ligger af på en ikke-bærende indervæg. Jeg vil have den til at ligge på en EasyFix-stolpe, og har støbt et punktfundament til at bære denne.

Så har jeg boret to 10mm huller i bjælken til at spænde stolpe og bjælke sammen. Planen var så, at spænde stolpen op, sikre at den står i lod, og fastgøre den til punktfundamentet. Derefter understøbe osv...

Men mit problem er, at når stolpen spændes fast til bjælken, står den meget skævt. Bjælken hælder simpelthen lidt. Bjælken ligger godt og stabilt, og dens modsatte ende er svært tilgængelig, så jeg er ikke meget for at prøve at rette bjælken op, men den kan ikke umiddelbart fastgøres til stolpen med den vinkel der er mellem de to.

Så mit spørgsmål er: Findes der nogle kileformede vederlagsplader eller lignende jeg kan bruge? Eller er der andre smarte måder at sikre en solid understøtning på?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm...enten må du til et metalværksted og få skåret en metalskive i vinkel, eller at der kan laves noget af en pom vederlagsplade.

Alternativt ku det være producenten har en løsning. Det er jo dansk.

Mvh Troels
Tak for svar. Jeg havde ikke tænkt på at spørge producenten. Men et værksted kan nok sagtens lave noget, ville bare se om der var mere lavthængende frugter ift. hyldevarer.😉

Spændeskiver havde jeg tænkt på. Men tænker bare at fuldt vederlag (eller tæt på) er bedst.
Du kan også bruge alm. jernplade, tykkelsen afhængig af mellemrummet/given vinkel, evt. 2 stk. Hvis f.eks. yderste vinkel-åbning er 4 mm kan du bruge/lægge 3 mm plade ind i åbningen. Skubbe pladen ind mod midten, indtil søjlen står i lod, spænd boltene. Står søjlen ikke i lod, skub pladen længere ind. Kommer pladen for langt ind, kan du bare bruge 2 plader oven på hinanden.
I princippet kan du gøre det samme med skiver, dog har skiver langt mindre trædeflade/vederlag end plade.
Eller hvad med at bruge et par Ølkapsler, eller 4, slå dem flade og lægge dem ind som beskrevet ovenfor.
Tudsen skrev: fuldt vederlag (eller tæt på) er bedst
Det har du fuldstændig ret i når man taler om jernbjælke der skal ligge af på en mur. Her er der en meget hård flade hvor vægten skal fordeles på en mere sprød flade.
Men ved 2 jern flader har du ikke samme problem. Der er det ud bøjning på selve søjlen der bestemmer dimension. For at der kan opstå deformering i samlings stedet skal man op i mange gange tryk.
I industrien lægger man f.eks. messing strimler ind i værktøj hvis det over årene slides. Og det er også ved pressere der slår med flere hundrede tons i hvert sekund.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg siger mange tak for jeres svar. Problemet er løst.

Jernbjælken lå som sagt af på indervæggen, klodset op på en mursten på højkant+en tyk træklods. Jeg løftede bjælken fri af opklodsningen med en soldat, fjernede opklodsningen, og sænkede bjælken på den faste stolpe. Så lagde bjælken sig lige så fint, og kunne fint spændes sammen med stolpen👍Så det er den ujævne opklodsning der har fået bjælken til at hælde lidt (målte det til ca. 2 grader)

Nu mangler kun understøbning af stolpens bundflange, der pt. står spændt op med møtrikker og spændeskiver, så kan jeg komme videre med de næste opgaver i projektet🥵

Igen, tak for input, og fortsat god påske.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis