Puds skaller af

Hej..
Det gamle puds er begyndt at skalle af. så vil igang med at banke puds af, og pudse nyt op igen.
Er det ikke noget med man skal pudse med samme slags puds mørtel som det foregående? Og hvordan ser jeg om det er kalk mørtel eller anden slags?

Tim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke pudse med en mørtel der er hårdere/stærkere end den gamle.
Alt andet lige så smuldrer gamnel kalkmørtel til hvidt sand. Cementmørtel knækker af i bidder. Men der er alle mulige kombinationer i mellem.

Ville koncentrere mig om at lave en sundere overgang ml vindue og mur end du har nu. Det ser ud til at du har vand fugt der kommer bag pudset og sprænger det væk om vinteren. Du bliver nød til at lave en bedre overgang ml vinduesfuge og murpuds. 


Mvh Troels
TRRA skrev den 09-04-2020 17:27:12

Du må ikke pudse med en mørtel der er hårdere/stærkere end den gamle.
Alt andet lige så smuldrer gamnel kalkmørtel til hvidt sand. Cementmørtel knækker af i bidder. Men der er alle mulige kombinationer i mellem.

Ville koncentrere mig om at lave en sundere overgang ml vindue og mur end du har nu. Det ser ud til at du har vand fugt der kommer bag pudset og sprænger det væk om vinteren. Du bliver nød til at lave en bedre overgang ml vinduesfuge og murpuds.

 Tak for svar

Der er pudset op mod vinduet som det er nu, der vel ikke så mange andre muligheder, end at forny det?
En rigtig pudset fuge er lavet i hydraulisk kalkmørtel forstærket med fæhår. Den slags håndværk er der desværre få som praktiserer idag.

Hvis den laves i cementmørtel risikere man at den bliver den for stiv også går den fra når træet arbejder, hvilket netop skaber en situation hvor der kan komme vand ind.

Ask
Prøv på et lille stykke af afsyre med fortyndet saltsyre for at at for fornemellens at af hvilken
slags puds der er anvendt. Husk at forvande.

Et hint kan være, at er huset opført før 1930´enere er det sandsynligvis er opført i ren kalkmørtel. Som Askholm påpeger, er der visse forhold der skal iagttages, men de der nøje beskrevet i Kulturarvelasstyrelsens publikationer som kraftigt kan anbefales.

 Brug hellere tiden på forarbejdet, end ærgrelser over at springe over gærdet hvor det er lavest. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
askholme skrev den 09-04-2020 20:27:25

En rigtig pudset fuge er lavet i hydraulisk kalkmørtel forstærket med fæhår. Den slags håndværk er der desværre få som praktiserer idag.

Hvis den laves i cementmørtel risikere man at den bliver den for stiv også går den fra når træet arbejder, hvilket netop skaber en situation hvor der kan komme vand ind.

Tak for svar 

Har været inde og læse på  Kulturarvelasstyrelsens, rigtig god side 

Jeg er ikke prof, men tænker umiddelbart, at du burde lave en lodret gummifuge i en spalte ind mod dit vindue. Hvis der kommer vand ind vil det hjørne ikke holde..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis