Støjende radiatorer

Hej
Vi bor i lejlighed som er opvarmet af fjernvarme. Vi har store problemer med at radiatorerne larmer så de er ved at falde ned fra væggene. Jeg har skiftet pakdåsen på den radiator jeg mistænkte, men det hjalp ikke. Hvis en radiator begynder at støje hjælper det at dreje på termostaten på en anden radiator og det er ligegyldigt i hvilken af de 5 lejelejligheder man drejer så påvirker det systemet, så støjen stopper.

Tyder det ikke på for lidt vand på systemet?

Peter

Vh.

Peter

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tolker det som om det er støj i rør eller ventiler.
Noget tyder på at det kunne være differenstrykket i anlægget der er for højt. Vil tro at det bør være max. 0,5 bar.

Søren O
Hej Søren
Støjen lyder som den kommer direkte fra følehovederne eller radiatorventilerne - kært barn har mange navne. Man kan stille håndtaget på et bestemt sted hvorefter hele huset ikke ryster, men der går ikke lang tid før den er gal igen. Så kan man dreje på en anden radiator til det stopper. Specielt irriterende om natten. Jeg må lige undersøge hvad differenstrykket er for en størrrelse.

Vh.

Peter

Differenstrykket er trykforskellen på frem- og returløbet til dine radiatorer. Der skal være en trykforskel, ellers vil radiatorvandet ikke cirkulere.
Hvis det er et "direkte" fjernvarmeanlæg, så kan der måske mangle en trykdifferensregulator. Hvis der er en regulator, så bør trykforskellen sikkert justeres lidt ned.
Er det "indirekte" fjernvarmeanlæg, så må der være en cirkulationspumpe til cirkulation i ejendommens anlæg. Denne pumpe skal sikkert reguleres lidt ned i tryk.

Søren O
Jeg har noget at gå videre med til viceværten som ellers ikke plejer at interessere sig.

Tak for svarene.


Vh.

Peter

I øvrigt er vores radiatorer ikke specielt varme og det er måske også et tegn på at vandet ikke cirkulerer? Det er varmeværket der har overtaget Servicen på anlægget og bl.a. udskiftet varmeveksleren så vi pludselig fik varmt vand. Men det koster jo og ejendommen er så “fattig”.

Vh.

Peter

Jeg må lige høre om en radiator der har været lukket i næsten 12 timer og dermed iskold pludselig kan begynde at brumme helt vildt? Radiatoren var stadig lukket og jeg kunne høre at ovenboen kom spænende til sin tilsvarende radiator og drejede på den og så stoppede larmen.

Vh.

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis