Tilslutning af komfur 400V

Hej

Lige fået lavet nyt køkken og i den forbindelse også købt et nyt komfur.

Jeg var så 'heldig' at få komfuret alt for sent leveret, faktisk to timer efter at elektrikeren gik hjem.
Nu er det påske, og jeg vil rigtig gerne have mit komfur op og køre.

Det er givetvis ikke noget jeg MÅ lave selv, men jeg mener ved at spørge til råds her at have taget en god forholdsregel for at gøre det sikkert og forsvarligt.

Jeg har lokaliseret mine tre faser her i dåsen (billede) og har H05VV-F 5-leddet kabel ved hånden, som manualen foreskriver.

Må jeg gerne sætte blød ledning ind i samlemuffen hvor der sidder installationskabel i den anden? H05VV-F
er blød 1,5mm ledning nemlig og jeg mener ikke at blød og hård ledning må blandes.

Udover det, så er det vel 'bare' at sætte paralelkreds mellem 4 og 5 (nul) og så de tre faser i 1-2-3 og så jord til sidst?

Hvis jeg er helt gal på den så må i jo stoppe mig, så må jeg hyre en fagmand efter højtiden. God påske til jer alle.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.

Tror du har rimeligt styr på det.
Du tilslutter som du selv er inde på efter diagrammet til højre (380-415V).
Jeg kender ikke disse moderne samlemuffer, men måske er der noget om at de ikke er egnede til bløde ledninger. Ellers må du bruge de "gammeldags" samlemuffer med skrueterminal.
Husk aflastning på det bløde tilslutningskabel til dit komfur.
Det er ikke fast installation du skal arbejde på, så du må gerne selv foretage tilslutningen.
Husk at afbryde for strømmen inden du går i gang.

Søren O
De moderne orange muffer hedder wago muffer og BØR netop bruges når en hård leder og en blød leder skal sættes  sammen. De virker til både bløde og hårde ledere, og når man først har prøvet dem 1 gang finder man ud af at de er intet mindre en geniale.... De hvide er kun til hårde ledere så dem kan du ikke bruge de skal skiftes til en samlemuffe der er beregnet til bløde ledere
Mange tak for svarene. Det lader til at det er et overkommeligt projekt. Med aflastning antages jeg at der menes den plastholder, som holder tilledningen først før klemrækken på apparatet? 
Nej med aflastning menes at den bløde ledning også skal sidde fast i dåsen på væggen. Altså sådan at hvis man  hiver i ledningen udenfor dåsen så kan man  ikke hive den ud af samlemufferne fordi aflastningen tager belastningen. Det afhænger lidt af hvilken dåse det er men typisk kan man som tilbehør købe en klem ting der kan fæstnes til dåsen og spænde ledningen fast. 

Ask
askholme skrev den 09-04-2020 12:18:16

Nej med aflastning menes at den bløde ledning også skal sidde fast i dåsen på væggen. Altså sådan at hvis man  hiver i ledningen udenfor dåsen så kan man  ikke hive den ud af samlemufferne fordi aflastningen tager belastningen. Det afhænger lidt af hvilken dåse det er men typisk kan man som tilbehør købe en klem ting der kan fæstnes til dåsen og spænde ledningen fast.

 Ok! Giver god mening. Tak

Hvis det bare handler om at få ovnen til at fungere her og nu kan du iøvrigt også godt lave det uden aflastning også få aflastningen foldet efter påske 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis