Kablet internet rundt i hele huset

Hej
Er der nogen der har gode bud på, hvordan jeg får kablet internet rundt i alle rum i huset? Stik til routeren er placeret i soveværelset i den ene ende af huset.

Huset er 1 plan, lette yder- og indervægge og ubenyttet loftrum.
Jeg vil gerne trække ledningerne så de ikke er synlige, og så skal de være afsluttet i et udtag.

Vh Anders

Vh Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver lette vægge er det så trækonstruktion hele vejen igennem.?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også vælge en helt anden løsning. Brug dit eksisterende elnet og send signalet igennem det og tag ud fra en stikkontakt hvor som helst i huset.
De er kendt under flere navne, bl.a. homeplug, powerline, meshanlæg.
Her kan man så samtidig også få forbedret sit wifi i hele huset.
Kort fortalt går det ud på, at man forbinder routeren til en enhed som sidder i en stikkontakt i nærheden. Herefter sætter man et antal modtagere op de steder, hvor man ønsker netforbindelse såvel kablet som wifi. De fåes også i rene kablede versioner.
Jeg bruger selv et anlæg fra Devolo i mit hus Det hedder Devolo dlan 1200+ wifi. Det har efterhånden mange år på bagen, men en af de bedste investeringer jeg har lavet. Jeg bruger det udelukkende til at få forstærket wifi i mit hus og udenfor. Jeg har et stort areal at dække, så jeg har en sender og 2 modtagere for at dække det hele optimalt.
Alle stikkontakter i husstanden kan bruges - også selv om de sidder på forskellige sikringsgrupper.
Mig bekendt hedder det sidste nye anlæg fra Devolo Magic 2, men der findes også Magic 1 og flere andre. De laver også en version, hvor det kun er det kablede netværk der forlænges, og det er så billigere.
Men du kan læse mere om det her.
https://www.dustinhome.dk/product/5011099197/magic-2-wifi?ssel=false&LGWCODE=5011099197;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMIo9nX6tzZ6AIVi5QYCh3xxAydEAQYASABEgIHNvD_BwE
Der findes også andre firmaer, som laver tilsvarende og nogle af dem til noget lavere priser, men jeg har ikke prøvet dem og ved så ikke, om de har samme kvalitet som Devolo, som jeg synes er alle tiders.
Vi har en campingvogn, som ind i mellem står i vores baghave, når ikke vi camperer, og når børnebørnene er på besøg vil de gerne lege i den, overnatte der osv. Børn er jo afhængige af internet, og inde i campingvognen kan den ikke fange wifi fra huset, da det jo er en metalkasse, som man er inde i.
Så tager jeg bare den ene modtager i huset og sætter i en stikkontakt i campingvognen, og så har de deres elskede netværk der til ipad osv.
Det er en nem metode at forlænge sit netværk på. Man kan tilkøde flere modtagere, hvis det er nødvendigt. Men ellers er det som anført bare at flytte rundt på dem, hvis der er behov for det. Der går 1-2 min fra man har sat den i en stikkontakt, til den leverer signal, når først den er blevet konfigureret.

Kurt B. Andersen
Hvis du er lige så heldig som mig, er der ikke meget arbejde i det(70'er hus med installation i rør). Når jeg er oppe på loftet er det muligt at få øje på skillerums lægterne, og her fra er det bare at måle ud hvor det svarer til nede i rummet. Så skal der bores et hul til en forfra dåse og det er det. For mig har det ikke været muligt at gøre i en ydrevæg pga. afstand til tag.
Ved router valgtejeg at montere denne
https://www.av-cables.dk/lk-actassi-patchbox/lk-patchbox-16-x-rj45-hvid.html?gclid=EAIaIQobChMIlfzL27ra6AIVGrd3Ch1Vogl7EAQYBSABEgKNfPD_BwE
lavede et 50 mm hul i vægen og trak alle kablerne der ned til
kurta skrev den 08-04-2020 23:20:05

Du kan også vælge en helt anden løsning. Brug dit eksisterende elnet og send signalet igennem det og tag ud fra en stikkontakt hvor som helst i huset.
De er kendt under flere navne, bl.a. homeplug, powerline, meshanlæg.
Her kan man så samtidig også få forbedret sit wifi i hele huset.
Kort fortalt går det ud på, at man forbinder routeren til en enhed som sidder i en stikkontakt i nærheden. Herefter sætter man et antal modtagere op de steder, hvor man ønsker netforbindelse såvel kablet som wifi. De fåes også i rene kablede versioner.
Jeg bruger selv et anlæg fra Devolo i mit hus Det hedder Devolo dlan 1200+ wifi. Det har efterhånden mange år på bagen, men en af de bedste investeringer jeg har lavet. Jeg bruger det udelukkende til at få forstærket wifi i mit hus og udenfor. Jeg har et stort areal at dække, så jeg har en sender og 2 modtagere for at dække det hele optimalt.
Alle stikkontakter i husstanden kan bruges - også selv om de sidder på forskellige sikringsgrupper.
Mig bekendt hedder det sidste nye anlæg fra Devolo Magic 2, men der findes også Magic 1 og flere andre. De laver også en version, hvor det kun er det kablede netværk der forlænges, og det er så billigere.
Men du kan læse mere om det her.
https://www.dustinhome.dk/product/5011099197/magic-2-wifi?ssel=false&LGWCODE=5011099197;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMIo9nX6tzZ6AIVi5QYCh3xxAydEAQYASABEgIHNvD_BwE
Der findes også andre firmaer, som laver tilsvarende og nogle af dem til noget lavere priser, men jeg har ikke prøvet dem og ved så ikke, om de har samme kvalitet som Devolo, som jeg synes er alle tiders.
Vi har en campingvogn, som ind i mellem står i vores baghave, når ikke vi camperer, og når børnebørnene er på besøg vil de gerne lege i den, overnatte der osv. Børn er jo afhængige af internet, og inde i campingvognen kan den ikke fange wifi fra huset, da det jo er en metalkasse, som man er inde i.
Så tager jeg bare den ene modtager i huset og sætter i en stikkontakt i campingvognen, og så har de deres elskede netværk der til ipad osv.
Det er en nem metode at forlænge sit netværk på. Man kan tilkøde flere modtagere, hvis det er nødvendigt. Men ellers er det som anført bare at flytte rundt på dem, hvis der er behov for det. Der går 1-2 min fra man har sat den i en stikkontakt, til den leverer signal, når først den er blevet konfigureret.

 Jeg har faktisk også overvejet denne løsning, men har bare hørt så blandede erfaringer med den. Der skulle være et større tab af hastighed ved at føre det gennem elnettet, men igen, det er bare hvad jeg har læst. Det er nok meget afhængigt af det enkelte hus. 


Vh Anders
Annonce
groundz skrev den 09-04-2020 06:02:22

Hvis du er lige så heldig som mig, er der ikke meget arbejde i det(70'er hus med installation i rør). Når jeg er oppe på loftet er det muligt at få øje på skillerums lægterne, og her fra er det bare at måle ud hvor det svarer til nede i rummet. Så skal der bores et hul til en forfra dåse og det er det. For mig har det ikke været muligt at gøre i en ydrevæg pga. afstand til tag.
Ved router valgtejeg at montere denne
https://www.av-cables.dk/lk-actassi-patchbox/lk-patchbox-16-x-rj45-hvid.html?gclid=EAIaIQobChMIlfzL27ra6AIVGrd3Ch1Vogl7EAQYBSABEgKNfPD_BwE
lavede et 50 mm hul i vægen og trak alle kablerne der ned til

Jeg har overvejet meget noget i denne stil, men var bare i tvivl om hvordan jeg får ført ledningerne fra router => loft, derfra forgrene i en switch eller lignende, og så igen er jeg i tvivl om, hvordan jeg får ledningen ned på bagsiden af væggen til det enkelte værelse. Skubber man bare et fast elektrikerrør ned? hvordan "rammer" jeg der hvor udtaget skal sidde?

Hvis du har tid vil jeg sætte stor pris på lidt flere detaljer omkring hvordan du har gjort det :-)

Vh Anders
Detaljer :)

Hvis du er i samme situation som mig!
Find et punkt at måle ud fra som du også kan finde på loftet(inden for 10cm)
Mål ud fra loftet og bør et 10mm+(Jeg lavede 20mm hulller)
Tjek vægens indhold oppe fra, der var ingen isolering i mine væge
På vægen hvor du vil have et udtag bor hul til 1,5 mondul forfradåse
Før kabel ned evnt i 16 mm rør som kan trækkes ud efter følgende

Jeg ville aldrig sætte en switch på loftet

Og ville altid trække 2 kabler til hver udtag 
Du må nok lave et forsøg oppefra. Bore et ordentlig hul i tværlægte / regler der sikkert ligger øverst. Det kan også være stållægter. Så skærer du stift elrør skråt i enden og prøver om du kan skubbe den ned.
Når man er oppe på loftet og lidt isolering er løftet væk, så kan man ofte se hjørne på skille rum, og det er gode faste steder at måle ud fra. Når røret er skubbet tilpas ned skubber man kabel, eller blot 1,5 mm2 ledning ned i stor mængde. Så er det blot at lave en fiskekrog og fiske igennem hullet til forfra dåse. Du kan sno 1,5 mm2 stiv ledning og bukke som en krog, det kan holde til at tage fat i ledning, men også give efter hvis det sætter sig fast.
Og husk at isolering tages op i ordentlighed naturligvis så det kan lægges ned igen. Sarkastiske tømrere siger at det er værre at have haft elektriker på loftet end husmår.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
groundz skrev den 09-04-2020 11:54:03

Detaljer :)

Hvis du er i samme situation som mig!
Find et punkt at måle ud fra som du også kan finde på loftet(inden for 10cm)
Mål ud fra loftet og bør et 10mm+(Jeg lavede 20mm hulller)
Tjek vægens indhold oppe fra, der var ingen isolering i mine væge
På vægen hvor du vil have et udtag bor hul til 1,5 mondul forfradåse
Før kabel ned evnt i 16 mm rør som kan trækkes ud efter følgende

Jeg ville aldrig sætte en switch på loftet

Og ville altid trække 2 kabler til hver udtag

 Jeg har væltet et par vægge og der var isolering i (ikke granulat), så det antager jeg bestemt også, at der er i disse. Hvorfor skal røret fjernes efterfølgende? Er der nogle regler omkring dette? 

Hvad bør man gøre i stedet for switch?

Vh Anders
ev elmand skrev den 09-04-2020 12:44:25

Du må nok lave et forsøg oppefra. Bore et ordentlig hul i tværlægte / regler der sikkert ligger øverst. Det kan også være stållægter. Så skærer du stift elrør skråt i enden og prøver om du kan skubbe den ned.
Når man er oppe på loftet og lidt isolering er løftet væk, så kan man ofte se hjørne på skille rum, og det er gode faste steder at måle ud fra. Når røret er skubbet tilpas ned skubber man kabel, eller blot 1,5 mm2 ledning ned i stor mængde. Så er det blot at lave en fiskekrog og fiske igennem hullet til forfra dåse. Du kan sno 1,5 mm2 stiv ledning og bukke som en krog, det kan holde til at tage fat i ledning, men også give efter hvis det sætter sig fast.
Og husk at isolering tages op i ordentlighed naturligvis så det kan lægges ned igen. Sarkastiske tømrere siger at det er værre at have haft elektriker på loftet end husmår.  

 Det er trælægter, så det er heldigvis rimeligt let at have med at gøre til dette projekt. Jeg har godt styr på at flytte rundt på isoleringen efter en periode med halsbåndmus på loftet (den ene lå død under noget af isolerings og stank hele huset til).

God ide med at skære røret skråt. Hvor mange kabler kan jeg maksimalt føre i sådan et rør? Det ville jo være smart, hvis jeg lavede udtag til begge sider af væggen, så der var på begge værelser, der støder op til hinanden. Medmindre det selvfølgelig er en håbløs placering af sådan et udtag.

Vh Anders
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis