unidrain eller "alm" afløb, indbygnings bruser eller udvendigt

hvad ville folk vælge og hvad har i af forskellige erfaringer med de forskellige afløb.. eg kan forstaa  at med unidrain skulle det være nemt at lave fald og kun en faldretning.  hvor i mod en "alm" afløb skal ha fald fra 4 sider.

hælder self mest til unidrain da det er pænest, ment er ogsaa dyrt.
her kommer saa næste problem :jeg vil jo gerne ha et indbygget bruse system, og kan forstaa at det nemmeste er at skrue det paa eksistende væg (gasbeton) og bygge en væg ud over.. men jeg skal ha støbt et "etagedæk" i trappegangen (har skaaret hul i væg fra badevæerlset) til kælderen mellem to eksistende dæk. saa tænker at jeg jo af gode grunde ikke kan montere den nye væg før der er støbt gulv. men et unidrain skal jo støbes med i gulvet, men det skal samtuid skrues op paa bagvæggen ( den nye )

hvordan faar man lige fikset det , for der er ikke nogen bagvæg af montere unidrain paa og afstanden fra unidrain skal self helst passe med der hvor bagvæggen kommer til at skal sidde

hvis jeg vælger et alm armatur uden paa væg,kan jeg jo self fræse tilslutninger i væggen og skrue unidrain helt op af den nuværende gasbeton væg, men ville folk montere wedi paa de 3 vægge i niche for ekstra vaadrums sikkerhed ?

what to do... haaber det gav bare lidt mening :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Unidrain skal passe ret præcis i forhold til væggen. Fliser skal ramme ned på kanten så der ikke skal en stump gulvflise bag afløbet. Har du ret store fliser, så er det næsten et must med unidrain. Men ved lidt mindre fliser kan man sagtens lave fald ned imod et almindeligt rundt eller firkantet rist.
Du kan godt skrue det midlertidige beslag på et bræt som viser hvor væggen er. Det skal kun holde afløbet under støbning. Så må du jo placere væggen efter det bagefter.
Der er ikke noget der hedder for ekstra vaadrums sikkerhed. Der skal bruges vådrums membran, forstærkning ved afløb, i hjørner m.m. Og det skal være 100 % tæt. Så der er ikke en forbedring ved wedi plader.
Indbygget bruser eller uden på er vist et spørgsmål om man tør indbygge. Det er ulig meget lettere at skifte armatur end det er at få fat i ny indbygget efter nogle år hvor de måske er udgået.
Med hensyn til placering, så får du mest sprøjt ud på gulvet hvis bruse hoved er på bagvæg. Den stråler skråt ud imod indgangen. Hvis den placeres hen imod det jeg tror er vindue, så stråler den indad og der kommer ikke så meget sprøjt på gulvet uden for bruseniche.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-04-2020 22:18:02

Unidrain skal passe ret præcis i forhold til væggen. Fliser skal ramme ned på kanten så der ikke skal en stump gulvflise bag afløbet. Har du ret store fliser, så er det næsten et must med unidrain. Men ved lidt mindre fliser kan man sagtens lave fald ned imod et almindeligt rundt eller firkantet rist.
Du kan godt skrue det midlertidige beslag på et bræt som viser hvor væggen er. Det skal kun holde afløbet under støbning. Så må du jo placere væggen efter det bagefter.
Der er ikke noget der hedder for ekstra vaadrums sikkerhed. Der skal bruges vådrums membran, forstærkning ved afløb, i hjørner m.m. Og det skal være 100 % tæt. Så der er ikke en forbedring ved wedi plader.
Indbygget bruser eller uden på er vist et spørgsmål om man tør indbygge. Det er ulig meget lettere at skifte armatur end det er at få fat i ny indbygget efter nogle år hvor de måske er udgået.
Med hensyn til placering, så får du mest sprøjt ud på gulvet hvis bruse hoved er på bagvæg. Den stråler skråt ud imod indgangen. Hvis den placeres hen imod det jeg tror er vindue, så stråler den indad og der kommer ikke så meget sprøjt på gulvet uden for bruseniche.

 havde tænkt mig at jeg skulle ha nogle store aflange fliser. maaske 90x40/45, for saa kan jeg nøjes med en enkelt flise i bredden.ja havde godtnok ogsaa tænkt det med den indbyggede, kan godt ske jeg bare vælger et udvendigt armatur/bruser, ogsaa for at jeg maaske ikke behøver bygge den ekstra væg ,hvilket vil betyde mindre plads i nichen. og saa kan jeg samtid ogsaa faa unidrain helt tæt paa den eksistrende væg, med det samme


ved ikke hvorfor jeg havde faaet den ide med wedi plader :) men saa kan jeg self nøjes med at bruge wedi ?paa den lette væg jeg skal ha lavet ud mod trappen :)de er vel ogsaa isolerende ?

havde tænkt mig at placere bruseren enten ved placering (A) eller (B) ved ikke hvor meget de brusere (rainshower) sprøjter men det er meningen der skal en glasdør i. tænker ogsaa lidt at det maaske vil være nemmere at faa uniddrain til at passe ved at placere den ved (A ) og lave faldet fra (C) mod(A)

Christian M skrev den 08-04-2020 22:42:30

Selvfølgelig skal du lave unidrain (eller et andet mærke, der findes jo os andre mærker der laver liniedræn).

ja det er ogsaa klart det jeg hælder til at lave :) okay, nu er det bare mest unidrain man hører om , er de andre linie dræn ligesaa gode ?  ogsaa med hensyn til montering ? 

Ved så store fliser så er det Liniedræn. Du skal have lidt fald i hele badeværelset. Og så en skæring hele vejen under eller lige udenfor glasdøren. Her knækker faldet, så der bliver mere fald imod B. Vand der løber ned ad døren skal finde vej IND i bruseniche ..
"Bassinreglen" er at badeværelses gulv kan opfattes som et bassin, og at der i dette bassin skal kunne stå mindst 30 mm vand over risten før det løber ud f.eks. ved døren. Det kan gøres med fald på gulvet alene men kan også suppleres ved at membranen føres op på dørtrin, under gerikt m.m.
Jeg ville bruge vådrums gips på den lette væg. Der kan komme lidt isolering i væggen men det har ikke nogen varme betydning da det stort set er samme temperatur på begge sider af væggen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan oplyse om, et helt nyt produkt på markedet..    Selvrensende Linje vandlås som passer til Unidrain.
Mvh Kent Madsen
https://www.jemogfix.dk/no-1-linjevandlaas-selvrensende/8125/9056629/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis