Hjælp til græsplæne

Hej,

Vi flyttede ind i et nybygget hus i september 2018, hvor vi i foråret 2019 anlagde ny græsplæne. Vi grubbede jorden og fik leveret en hel del muld, som vi efterfølgende fræsede sammen med den sandede jord. Vi har dog bøvlet med vores "græsplæne" lige siden.

Den er ikke særlig tæt, og mange steder er der en hel del ukrudt rundt omkring - på trods af, at jeg har brugt utallige timer derude med et ukrudtsjern. Derudover har jeg også eftersået et par gange, dog uden det store resultat.

Umiddelbart er min plan at få hentet en masse frisk muld her i maj måned og få lagt et godt lag over hele græsplænen for derefter at så frø igen. Er det en god plan? Eller er topdressing bedre?

Jeg håber, at i kan komme med nogle gode råd. Vi ville være meget kede af at skulle starte helt forfra igen.

Billeder kan ses her: https://imgur.com/a/72SApPQ

Mvh Allan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
gødning gødning

Den ser lidt trist ud, må man sige. Jeg ville starte med at give den en tur med en plænelufter, hvilket i sig selv kan give nyt liv til en kedelig græsplæne. Herefter ville jeg sprede nogle græsfrø sammen med noget gødning - en NPK plænegødning er fin nok, men hvis du kan få Urea, så er det bedre, da græs ikke har et behov for fosfor og kalium. Husk altid at sprede frø og gødning umiddelbart inden der kommer regn. Ud over det vil jeg anbefale dig at indstille din plæneklipper til ikke at klippe for tæt. Hvis græsset bliver barberet for langt ned, så giver det lys til andre vækster, så bare lad den vokse lidt højere, så den kan kvæle ukrudtet. Hvis din plæneklipper tillader, at afklip fordeles jævnt (altså ikke i skyder "pølser" ud til siden), så lad afklippet ligge, da det er fyldt med næring / kvælstof. Pøj pøj!  

Hellere leje end at bo på gaden.
Det prøver jeg. Tak for hjælpen!
mfrost skrev den 08-04-2020 11:28:07

gødning gødning

 Sidst vi her gav græsplænen npk gødning 150 kg der bestilte jeg ikke andet hele sommeren end og slå græs det groede som det var betalt for det.

Du kan også prøve at måle jordens PH-værdi (ph jordbundstest, købes i byggemarkeder / havecentre), for at finde ud af, om den mangler kalk.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er svært at være sikker ud fra et foto, men jeg synes det kunne ligne sneskimmel. Læs her: https://plante-doktor.dk/sneskimmel.htm 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis