Nye dørkarme - nye kontakter i gerigter

Hej

Jeg er ved at skifte dørkarme i vores hus.

I dag er stikkontakter/afbrydere i gerigterne.

Som jeg forstår det, må jeg godt genetablere dem som de er i dag.

Men jeg ønsker også at udskifte selve kontakterne - da de også er gamle.

Må jeg, der hvor de er sat i på gerigten, skrue et underlag på, så vi kan få nogle nye flotte kontakter. Jeg ændrer ikke ledningerne, men fører dem blot igennem bagfra og ind i underlaget - og efterfølgende kontakten.

Venligst
Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
trro at det vil se dumt med med et underlag direkte oven på gerigt... men du må gerne sætte en ny fuga afbryder/kontaakt op uden dåse, så skal eksisterende hul blot udvides til 44 mm der må blot ikke være nogen samlemuffer bagved, man kan også få nye afbrydere/stikkontakter i den serie der hedder smal minitangent
se evt video fra sikkerhedsstyrelsen omkring udskiftning af stikkontakter i gerigter
https://www.youtube.com/watch?v=lx46kP0babk

den giver svar på nogle af dine ?
mfrost skrev den 08-04-2020 10:13:50

 men du må gerne sætte en ny fuga afbryder/kontaakt op uden dåse, så skal eksisterende hul blot udvides til 44 mm der må blot ikke være nogen samlemuffer bagved, man kan også få nye afbrydere/stikkontakter i den serie der hedder smal minitangent
se evt video fra sikkerhedsstyrelsen omkring udskiftning af stikkontakter i gerigter
https://www.youtube.com/watch?v=lx46kP0babk

den giver svar på nogle af dine ?

 Hej Mfrost, jeg har lige fået lavet en Elrapport, hvor der er masser af små røde flammer, ved mine stikkontater i gerigt, fordi de er uden dåse. (som de jo også var før jeg skiftede gerigt)

Jeg ville bare lige hører om du er sikker, så vil jeg tage fat i dem der har lavet rapporten.
mvh kasper
Jeg er enig med Mfrost  og elmand i, at det er lovligt at have afbrydere og stikkontakter uden dåse i gerigtet. Du beder firmaet, der har lavet rapporten, om henvisning til lovteksten, der forbyder afbrydere uden dåse i gerigtet.

fase
Jeg har faktisk spurgt hos sikkerheds styrelsen om det er lovlig at skifte alle gerikter i et hus og montere afbrydere og stikkontakter igen som de sad i forvejen. 
De svarede at det er lovlig, men ikke at montere ekstra ud over det oprindelige. 
Det oprindelige spørgsmål med underlag uden på gerikt vil være problematisk da der så er frie ledninger bag gerikt. Det er der også oprindelig, men må man fordi regler var sådan da installationen blev lavet. 
Men du kan selv formulere et spørgsmål til sikkerheds styrelsen, og så vise svaret til el eftersyns firmaet. 
Nu fandt jeg lige en instruktions video udarbejdet af sikkerheds styrelsen. prøv at se den, den bekræfter hvad jeg har skrevet endda med en lille "kattelem" LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis