"hul" mellem væg og loft - "browning plaster"?

Hej

Vi har revet loftet ned i vores hus, og er igang med at sætte et nyt gipsloft op, med synlige bjælker.
Dog er der kommet det problem at ydervægge indenfor nu er 2-10 cm for lave (lidt afhængig af væggen).
Jeg faldt over denne guide: https://www.kezzabeth.co.uk/2015/01/filling-that-gap-between-ceiling-and.html og her snakker de om "browning plaster" - hvad hedder det på dansk?
Og er der evt. en bedre måde at fikse dette på?

Tak for hjælpen! :)

Mvh
Janus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede af situationen ville måske hjælpe på at komme med kvalificerede bud. Det afhænger jo lidt af præcis hvordan væggen er mv.

På beskrivelsen lyder "Browning plaster" som det vi ville kalde gipspuds på dansk. Det er et gipsprodukt der opfører sig lidt som spartel (dog mere klistret), men som er stærkere og ikke synker på samme måde. Det kan sagtens være en mulighed, men det kan også være at noget mørtel er en bedre løsning.

Endelig kan det også være at det vil være pænest med nogle fine høje stuklister, der kan dække mellemrummet og støde mod loftet.

Ask
Undskyld - billederne kom vist ikke med i mit opslag.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Super

For mig ser det ud som om at det er selve væggen som er for lav ikke kun det forreste puds lag.

Mit forslag til en løsning ville være at sætte nogle lister op. De kan fæstnes på muren og dække gulvet. Afhængigt af hvilket look i går efter kan det være høje gulv paneler eller decideret stuk. For alt med profiler har Københavns listefabrik et kæmpe udvalg.

Alternativt skal man tage noget krydsfiner og sætte det fast på muren med vinkelbeslag sådan at fladen er trukket lidt tilbage. Udenpå krydsfiner opsættes hønsenet også kan der pudses op med gipspuds eller mørtel 

Ask
Hvis vi går med krydsfiner løsningen - ville du så sætte den op inden vi sætter gipsplader på loftet, eller er det nemmere at gøre efter?
Skal det være krydsfiner så skal den sidde oven på muren, net og gips puds foran og det synes næsten umulig at fastgøre pladen hvis der skal bores ned i muren.
Jeg ville nok støvsuge eller på anden måde rengøre muren ovenpå. Så fugtes overfladen og der smøres fliselim på stenene. Nogenlunde med det samme fyldes op med mørtel, ( vådt i vådt ) og hvor det er lidt større revne bruges murstens stumper eller hele mursten.
Det hele holdes 5 - 10 mm bag eksisterende pudslag. Så pudses der bagefter.
Og det skal helt sikkert klares før der kommer dampspærre / gips plader på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er også en mulighed simpelthen at forlænge muren med mørtel eller mursten som Erik skriver

Men det skal klart gøres nu 

Ask
Tusind tak for alle forslagene - og jeg har også gået og undret mig lidt over hvordan jeg skulle få skruet det beslag på!

En lille detalje - på billederne er der de der træklodser, som ligger under det nye bjælkelag til 1.salen - nogen steder der er der kun en 2-5 cm ud til ydermuren allerede nu - er der en god løsning der, da det bliver svært at få en mursten ind der.
Så må du undvære murstens stumper lige der


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det for noget folie der er øverst? Dampspær eller undertag? 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 08-04-2020 22:48:40

Hvad er det for noget folie der er øverst? Dampspær eller undertag?

 Det er dampspær fra 1. salen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også