Ny kompressor

Jeg skal have mig en kompressor. Umiddelbart tror jeg det skal være til mindre opgaver, som sømpistol, luft i dæk på køretøjer osv. Men jeg tænker også at man måske kommer til at bruge den til flere ting, når nu man har sådan en. Så den skal heller ikke være alt for lille.

Jeg vil gerne holde mig omkring 1000 kr.

Jeg har kigget på de 3 modeller her.

  1. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/stanley-fatmax-komp-2-5hk-24l
    OK stor tank, men laver måske ikke luft så hurtigt.
  2. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/scheppach-kompressor-2-5hk-16l
    Mindre tank, men laver hurtigt luft. Lidt dyrere.. 
  3. https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft/kompressorer/kompressor-ol-20-24-2000033889
    Ok stor tank, men ikke så hurtig til at lave luft. Til gengæld er den oliefri!
Umiddelbart hælder jeg mest til den fra biltema, da jeg synes det lyder meget godt at man ikke skal skifte olie på den...

Hvad er eksperternes take på det her?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De er alle oliefri, men Biltemas har mindst kapacitet. En sømpistol og luftnøgler tager meget luft. Fatmax er et godt køb. Går op til 10 bar og koster flere steder over 1100,-

 

De to fra harald Nyborg angiver kun slagvolume, og ikke noget om effektiv ydelse, hvilket kan være betragteligt lavere end slagvolumen.
Den fra biltema har en slagvolume på 201 l/m, men kun en effektiv ydelse på 85 l/m ved 6 bar.

Når der er stor forskel på slagvolumen, og effektiv ydelse, er kompressoren ikke ligefrem et kvalitetsprodukt.

Jeg har sådan en lille Tjep kompressor med en slagvulume på 160 l/m, og effektiv ydelse på 130 l/m, og støjer ikke ret meget, tror ikke den køre så stærkt, for lyden er mere rolig, og ikke en hidsig snerren som nogle af de billigere.
Den er ofte på tilbud, gav selv 1000 kr + m           LINK TJEP


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-04-2020 07:37:33

De to fra harald Nyborg angiver kun slagvolume, og ikke noget om effektiv ydelse, hvilket kan være betragteligt lavere end slagvolumen.
Den fra biltema har en slagvolume på 201 l/m, men kun en effektiv ydelse på 85 l/m ved 6 bar.

Når der er stor forskel på slagvolumen, og effektiv ydelse, er kompressoren ikke ligefrem et kvalitetsprodukt.

Jeg har sådan en lille Tjep kompressor med en slagvulume på 160 l/m, og effektiv ydelse på 130 l/m, og støjer ikke ret meget, tror ikke den køre så stærkt, for lyden er mere rolig, og ikke en hidsig snerren som nogle af de billigere.
Den er ofte på tilbud, gav selv 1000 kr + m           LINK TJEP

 De har vist lidt forskellige modeller af den Tjep der. Er det den her du har? Havde også kigget på den, men synes det lød af lidt at den kun har 6 liter tank. https://www.johannesfog.dk/byggecenter/produkter/2TJEP_KOMPRESSOR_6_15_1_COMPACT/?code=2334679


uldal skrev den 08-04-2020 03:28:12

De er alle oliefri, men Biltemas har mindst kapacitet. En sømpistol og luftnøgler tager meget luft. Fatmax er et godt køb. Går op til 10 bar og koster flere steder over 1100,-

 Mener ellers bestemt jeg læste i manualen at man skulle skifte olie på den Fatmax der..

Annonce
Jeg har sådan en prisbillig her, og den kan det den skal (sømpistol, dækluft m.m.) og har aldrig slået en forkert prut - men hold op hvor den larmer 97 db.
Frank Chr. skrev den 08-04-2020 07:57:26

Jeg har sådan en prisbillig her, og den kan det den skal (sømpistol, dækluft m.m.) og har aldrig slået en forkert prut - men hold op hvor den larmer 97 db.

 Ja det er godt nok en del! Mener min MC larmer 97 DB - og der er virkelig bulder på! 😅

je_ns skrev den 08-04-2020 07:51:28

Ja det er magen til min :-)

 

 Og der er nok med de 6 liter?

Det går fint til mindre opgaver, har kun en stiftpistol og en til klammer max 50mm længde det klare den da uden problemer, men den kan selvfølgelig ikke klare flere hundrede skud i minuttet, men den dækker fint mit behov, til en transportabel kompressor.
Har også en stor stenhøj 5.5 hk med 300 l beholder i værkstedet, men den lille kan dække mit behov til det meste, det er faktisk kun hvis jeg sandblæser, at den store er nødvendig, og der er den på arbejde, den kan knap følge med.
Jeg bruger akku slagnøgler, da de jo efterhånden er mere effektive en dem til luft.

Jeg købte den lille af to grunde, den er nem at transportere, og den larmer ikke ret meget. (vi har en på arbejde, så jeg kendte den i forvejen)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis