Gipsplader eller pudse væg i køkkenet?

Hejsa
Jeg er ved at renovere mit køkken, hvilket er et noget større projekt, end hvad jeg hidtil har kastet mig ud i. Alt skal skiftes ud. Jeg har pillet de gamle fliser der var på væggen ned og skal nu til at fjerne resten af sagerne inden elektrikeren skal til. Da væggene jo gerne skal blive pæne igen stå jeg nu over for beslutningen om jeg skal forsøge at pudse væggene op eller fjerne den gamle puds og bare smække nogle gipsplader på. Jeg har talt med nogle forskellige bekendte, hvor nogle har gode erfaringer med at pudse væggen, mens andre foreslår bare at bruge gipsplader.

Jeg hælder klart mest til idéen om at sætte gipsplader op da det virker nemmere end at skulle til at lege mure med mørtel osv. Som man kan se på billederne er der nogle kraftige planker inde i væggen, hvor der også bagved går nogle på tværs af de forreste vertikale planker. Jeg tænker, at hvis disse planker står lige nok, ville jeg bare kunne sætte gipsplader op direkte på plankerne?

Er der nogen kloge hoveder her som har nogle meninger omkring plus og minus ift. at pudse væggene eller bruge gipsplader?
Pudsen virker solid og god på den øvre halvdel af væggen (der hvor der ikke var klinker), så jeg tænker jeg bare kan nøjes med at pudse den nederste halvdel op, hvis jeg skulle gå puds-vejen?
Umiddelbart tænker jeg, at jeg vil banke resten af pudsen ned og smække gipsplader direkte på plankerne bagved. Virker det som en fornuftig plan? Er der noget jeg overser?

På forhånd tak

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klar nemmest at pudse væggen op. Men du skal have de gamle køkken elementer ud og så vil du nok møde noget udmærket puds på den nederste del også.
Du kan med fordel sømme noget hønse/kyllinge net på væggen så der noget at hæfte også der hvor stråene er noget ødelagt.
Først udkast Altså du blander en meget tynd mørtel cement blanding ( forhold 8 : 1 ) og kaster på stråene / muren med murer ske. Med lid øvelse kan du ramme hele væggen i flere striber. Så trækker du en 2 m lodstok eller et lige bræt hen over så der ikke er knotter der stikker uden for pudslag øverst og nederst. Pudslag som er ok skal vaskes af så der ikke sidder knotter der.
Dagen efter blander du mørtel cement blanding ( forhold 12 : 1 ) 0g trækker på med et pudse bræt. Det gør ikke noget at du kommer til at svede det er nemlig vigtigt at det presses godt ind i alle ujævnheder i udkast. Der trækkes af med øverste og nederste fine pudslag som ledere.
Vente en times tid afhængig at temperatur, fugt m.m. inden du begynder at køre rundt i cirkler med pudsebræt.
Så bliver det en meget fin væg.
Elektriker, vvs på besøg når køkken er fjernet men inden du pudser op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I min søns lejlighed, var en af de "spanske vægge" ret dårlig, især forneden. Væggen er 140 cm. lang, og lofthøjden er 260 cm.!

Vi beklædte først med krydsfiner, vistnok 12 eller 15 mm. Blev skruet op med korte karmskruer.
Herefter blev gipspladerne skruet op på krydsfineren, d.v.s. gipsskruer til træ (igen korte). 
Så er det bare at montere en hjørneprofil på den ene kant, samt spartle skruehuller, en samling i midten samt et indvendigt hjørne og kanten oppe ved loftet. Efterfølgende har vi tapetseret med miljøvæv.

Det var ret nemt, og resultatet er jeg tilfreds med. Det dyreste element var krydsfineren, gipsplader koster næsten intet.
Såvel gipsplader som krydsfiner blev valgt smallest muligt, for at kunne få dem op ad trappeopgangen.

Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
bobenontot
Det lyder jo nemt nok. Brugte I et eller to lag gips?
Tror du ikke at det ville kunne lade sig gøre med gipsplader direkte på brædderne, altså uden behov for krydsfiner? Jeg ser helst at der ikke tages for meget af rummet med tykkere vægge, da køkkenelementerne allerede er bestilt på baggrund af nuværende mål af rummet.
ev elmand, tak for de gode råd. Hvad får dig til at synes, at puds er det letteste? Der er selvfølgelig noget arbejde i at skulle banke det gamle puds ned, men jeg ser bare for mig, at det bliver besværligt at prøve at få det lige, smøre på i flere omgange og vente på det tørre. Skal have filt op og male det bag efter så det skal gerne stå knivskarpt uden buler, skidt eller ujævnheder. Jeg har ikke prøvet det før nemlig.                                    
Når du har det gamle pudslag i orden både over og under så er det "peace of cake" at få det lige. Når der skal filt på så skal der efterfølgende spartles ad 2 omgang. 1. lag vil have nogle små ridser fra de sandkorn der går løs på overfladen. Kom aldrig spartel tilbage i spanden som er i brug. Der slibes og ved 2. omgang kan man så undgå de sandkorn.
Hvis du vil den anden løsning så er fibergips ( fermacel ) bedre til opgaven. Der skal kun 1 lag på. De kan købes i 90 x 120 cm så de er håndterbare. Det vil fylde det samme som pudslaget da de er 12,5 mm Jeg foretrækker dem med lige kant og så en limstrimmel på kanten. Der findes speciel lim til formålet. Når plader er stødt sammen, vil limen komme lidt ud i en pølse, den lader du sidde til dagen efter hvor det er let at hugge af med spartel. Hele pladen slibes med meget groft sandpapir så nuller fra skruehuller forsvinder.
Så skal der først spartles på alle huller og revner, og når det er tørt og slebet fuldspartles og slibes efterfølgende. Brug som altid en meget bred spartel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Elmand, Ok, jeg prøver med puds. Fik fjernet alle køkkenelementer og der sidder rigtig nok noget fint puds bag dem. tak for de gode råd!
Jeg ville også gå med puds mest fordi det er et stort og meget støvende arbejde at få gjort klar til gipsplader. Først skal altså pudses slås ned også skal de siv det har siddet på og de søm som sivene sidder med fjernes og endelig skal der gøres meget rent. Først derefter kan du sætte gipsplader op.

På den tid det tager kan du pudse væggen to gange :-) 


Ask
Vi brugte et lag gips.
Hvis brædderne er helt “rettet op” er det intet problem. Vi valgte løsningen med krydsfiner, netop for et undgå en skæv væg, samt at det er meget nemmere at skrue op uden at skulle ramme lægter/brædder. Derfor nøjedes vi også med et lag. Samtidig er væggen stærkere med krydsfineren, hvis nu der skal hænges en fladskærm op en dag. 😀

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej Snurre

Er du mon stadig aktiv herinde?

Jeg står i FULDSTÆNDIG samme situation som du gjorde og mit køkken ligner 1:1 dine billeder. Ét stort uoverskueligt rod med store huller i væggene, strå der stikker ud og puds der falder mere og mere af. 

Jeg havde ikke set det komme, og det er en stor ekstraudgift at få håndværkere forbi. Så jeg vil høre, hvad du mon endte med at gøre? Gips eller puds? Jeg hælder umiddelbart mest til puds (jeg vil nemlig gerne ende med at have lidt halv-rustikke vægge), men jeg aner ikke hvilke materialer jeg skal bruge (mørtel/cement/something) eller hvilke blandingsforhold det skal være eller om det er svært at gå i kast med selv?

Åh jeg håber sådan at du stadig er herinde. Jeg vil så gerne høre fra dig :-)

Vh Amalie 
Jeg ville igen anbefale pudsning. Hvis du har noget gammelt flislim der stikker ud over de oprindelige vægge så skal det hugges væk. 
Vil du have det til at se rustik ud så kan du filse både det nye og det gamle puds med vandskurings mørtel. Men her skal du have gammel maling eller andet vasket / slebet ned på ned del af væggen du beholder.
Jeg skriver længere oppe at der bruges udkast bakkemørtel / cement 8 :1  Det er ok at bruge noget mindre cement både til udkast og pudsning. 16 : 1 kan bruges til begge opgaver. Udkast skal blot være meget tynd vælling.
Jeg indsætte lige kopi fra anden tråd der kører for nylig. Måske er der lidt gentagelser fra teksten ovenfor. 
Først vander du væggen godt så vandet ikke suges ud af mørtel med et samme. Så er der 2 muligheder for at sætte pudslaget på væggen. Enten kastes det meget hårdt på, eller også trækkes det hårdt på med en stålpudsebræt.Det der er fidussen er at det skal presses ind i hver en pore og ujævnhed. Når det så har sat sig lidt, så trækker du af med et lige bræt, en 2 m lodstok eller andet. Det gøres med zigzag bevægelser, hvor du bruger eksisterende pudslag øverst og nederst. Gulvet under skal være rent inden du starter, så du kan samle det overskydende op og røre det op i murerbalje og bruge det igen.'Første gang du trækker af kan du nemt se hvor der mangler noget, det fyldes op, og der trækkes igen af. Efter 1 times tid har sat sig så meget at det kan pudses færdig. Du kører pudsebræt ( mindst 20 x 30 cm ) rundt i cirkel bevægelser. På den måde får du en næsten glat overflade. Jeg har lige lært at den mindre pudsebræt hedder et lunkebræt. fordi den har tendens til at lave lunker.  




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også