2 stikkontakter til den samme lampe - hjælp!!!

Hej alle,

Jeg vil til at sætte en spot-skinne op i mit badeværelse. Så vidt, så godt. Den er købt - en Nordlux Link.

Nu vil jeg til at se, hvordan den nuværende er forbundet - og jeg fatter intet. Der er to kontakter udenfor badeværelset (begge med sådan et rødt lys i). Den øverste tænder de spots, der er indbygget i lampen, og den nederste tænder det 14w lysstofrør, der sidder i.
Lampen er kun sat fast med en enkelt ledning. Der er dog 3 ledninger i - så er det mon noget med jord?
Uanset hvad - hvordan i alverden virker det? Kan jeg uden videre montere mit link i også - og hvad skal jeg i givet fald afmontere?

Jeg vil gerne kunne bruge begge stikkontakter, også bagefter (regner med at sætte to forskellige lamper i nemlig).

På forhånd tak.
Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi mangler et tydeligt billede af ledningerne i vægudtaget.
De tre ledere i ledningen til din nuværende lampe er sikkert 2 tændledninger og en nul. Går ud fra at der ikke er nogen jord (gul/grøn). Så tænder dine spot med den ene tændledning (+ nul), og lysstofrøret med den anden tændledning (+ nul).
Du tilslutter den nye loftskinne parallelt over den ene af tændledningerne og nul.

Søren O
Smukt - og spot on. Det lyder helt rigtigt. 

Tænkte på om det var jord - men nej, der er ingen gul/grøn - men brun og rød/blå (mener jeg). Det må være som du siger - tusind tak for hjælpen!

Søren O skrev den 07-04-2020 20:19:59

Vi mangler et tydeligt billede af ledningerne i vægudtaget.
De tre ledere i ledningen til din nuværende lampe er sikkert 2 tændledninger og en nul. Går ud fra at der ikke er nogen jord (gul/grøn). Så tænder dine spot med den ene tændledning (+ nul), og lysstofrøret med den anden tændledning (+ nul).
Du tilslutter den nye loftskinne parallelt over den ene af tændledningerne og nul.

 

Normalt er det blå der bruges til nul. Ved nyt elarbejde skal der bruges blå til nul.
En stikkontakt er til "løse stik". Dit billede viser 2 afbrydere med kontrollamper.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis