Nyt terrændæk på gammelt klaplag

Hej er lidt forvirret. er ved at renovere huset og skal i den forbindelse ha lavet nyt terrændæk i det meste at huset. det er lidt forskelligt opbygninger i de forskellige rum. da de er lavet i forskellige årstal. men mit spørgsmål går på om man kan lave et terrændæk ovenpå et eksisterende klaplag uden isolering under. Når man læser på nettet er der nogle der fraråder det mens andre siger det kan man sagtens. så ville hører om nogle ved det med sikkerhed. min plan var at:
1 rette af med lecanødder
2 kommer 250 mm esp flamingo med grafit i ( svare til 300 mm almindelig flamingo)
3 Støbe 10 cm beton, med rionet og gulvarme slager i

Kan lige skrive om de forskellige rum

1 Værelser. hvor jeg har et klaplag på 3 cm oven på sand intet isolering i. her er der 40-50 cm til færdig gulv højde. så her er rigeligt plads.

2. gang/køkken dette er det rum der driller mig mest. Her er der en sektion med 10cm beton uden isolering i, en sektion med støer, da der er kælder under (9m2 ca ) og så en sektion hvor der er lidt gammel sokkel og sporadisk beton, men mens bare jord. her svingerhøjden til den færdige gulvhøjde fra 29 til 45 cm

I køkken gang arealet ville jeg smide svalehaleplader på det stykker hvor der er kælder under og resten ville jeg bygge op som beskrevet ovenover. altså : Leca,esp,beton,fliser.
Er dette en gangbar løsning

vh jimmi
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Op med det hele. Du skal have 400 mm isolering og NUL Leca.

 

Leca isolerer ikke nok efter nutidens krav.. desuden bør du også have en radondug under.

 

Jeg har lidt svært ved at se problemet med leca. Leca har en varmeledningsevne på 0,095 w/m*oC mod 0,041 for polystyren dvs at du skal bruge nogenlunde den dobbelte tykkelse af leca for at opnå samme isolering som polystyren. Men det var jo heller ikke det du ville bruge det til. Som regulering af underlag mod jord må det være glimrende. Men se denne link hos Bolius:
https://www.bolius.dk/hvordan-opbygger-jeg-nyt-terraendaek-35791
Polystyren er kapilarbrydende i de mængder der kræves i dag.
Så hvorfor ikke fylde ud med så meget eps som muligt, og derved få endnu bedre isolering af dækket, med optimal energibesparelse og komfort til følge?
Det er det eneste der giver logisk mening, specielt nu hvor du har chancen og alligevel har gulvet banket op. Det er jo ikke den ekstra eps der koster.

Så rådet herfra er at makse ud på EPS i nødvendig styrkekklasse, og rette af med stampet grus.

Elektronikteknikeren
Annonce
Hvad endte du med at gøre? 
Jeg vil lige skyde ind, at hvis man laver en "let konstruktion" (læs: uden beton, men bare trægulv) ovenpå, så har jeg valgt at bibeholde klaplaget fra den gamle krydekælder, fordi det sikrer mod at rotter kan grave sig op under trægulvet.

Jeg har et andet rum uden klaplag, hvor jeg heldigvis endte med at lægge beton ovenpå. Da jeg gravede ud til isolering i det rum fandt jeg flere rottegange, hvor rotterne havde gravet under fundamentet og op under det tidligere terrændæk.. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis