Dampspær i sommerhus

Endnu et indlæg om dampspær i sommerhus.
Vi bruger det hele året, så umiddelbart vil jeg hælde til at bruge dampspærre, men jeg har nogle reservationer. Vi har 245mm i loftet og omkring 170mm i væggene, men der er ting jeg er usikker på:
  • Vi har ikke mulighed for at lægge dampspærre et stykke inde i væggen, så den vil være lige på den anden side af gipsen. Det vil helt sikkert resultere i at der kommer skruehuller i, efterhånden som man hænger ting på på væggen.
  • Det er ikke alle vægge vi kan installere dampspærre pga. opbygning, samt der er en tilbygning som jeg ikke helt ved om har dampspærre og der har vi IKKE tænkt os at lave om
  • Gulvet er planker ovenpå krybekælder, hvor der heller ikke er dampspærre og det kommer der nok ikke
Med disse punkter er mit spørgsmål om man er bedre stillet ved slet ikke at lave dampspærre i væggene og måske også i loftet.
Giver det mening at sætte dampspær op, hvis ikke hele huset er pakket ind? Skader det mere at man laver en dampspærre hvor der kommer små huller i end slet ikke at lave dampspærre?
Når man læser om hvordan dampspærre skal sættes op, så pointeres der ALTID at man skal være sikker på at den er helt tæt og man skal tape alle clips og huller over, men der vil jo komme huller med tiden og hvis man har en væg med spærre og i den anden ende af huset har en væg uden, giver det så mening?

-I reject reality and substitute my own.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du monterer som beskrevet, er det ikke en dampspærre, men en pressennng.

 

Du kan altid montere dampspærre lidt væk fra overfladen Det er bare at skrue ´20 mm forskalling på. Der skal jo også være plads til elinstallation uden at det gennembryder dampspærre.
Javel skruer til forskalling går igennem dampspærre, men det sidder konstant indelukket så det har ingen betydning. Selv en lidt utæt dampspærre er bedre end slet ingen. Det er netop på grund af denne risiko at der skal være god udluftning over/bag isolerings laget når det er så tyk. Ellers vil der være risiko for fortætning inde i isolering som ikke kan tørre ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis