Trækning af ledning

Hej.
Jeg har en 5 x 1,5 der kører langs loftet og der skal tilsluttes lamper et par steder, kan jeg trække den videre fra det sidste lampe udtag til afbryder og derfra videre ud til stikkontakter?
Jeg skal have dem trukket nu så jeg kan komme videre med skillevægge
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke noget problem i det. 

Søren O
Ja, så længe der er ledere nok i kablet er det ikke noget problem. Går ud fra at du kun vil fremføre een fase. Så er brun, blå og gul/grøn "optaget", og du har 2 ledere du kan bruge som tændledninger.
Skal du videre til en stikkontakt(er) er et 3-leder kabel fint.

Søren O
Ja en fase er rigeligt😊. Jeg tager den sidste løsning så, tak for hurtigt svar
Du kommer normalt til lampested først og derfra 1 kabel ned til afbryder/ stikkontakt ved dør. Er der en anden stikkontakt i nærheden kan man gå videre derfra, men ellers oppe fra lampested og til stikkontakter. Højst 2 kabler ved hver stikkontakt og  4 ved lampested. ( til nød 5 )
Det er lampested er er beregnet som samlings punkt, du beskriver det som om du er ved at lave afbryder som samlings punkt. Det går ikek da der kun er plads til 2 ledninger i hver klemme i afbrydere og stikkontakter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok, så laver jeg det lige om :) .
Kan jeg trække kablet der kører i loftet,
 fra lampeudtag ned til 1 afbryder, og så op til nyt lampeudtag og så ned til afbryder 2 hvor der så også sidder en stikkontakt og derfra videre til flere stikkontakter?
Ja det kan du godt, men det elmand foretrækker er at trække "hovedkablet" mellem de enkelte lampesteder. Så trækkes der kabel fra afbrydere og stikkontakter direkte til (nærmeste) lampested.
Hermed får du en mere enkel og fleksibel installation.

Søren O
Ja de er jeg med på. Men problemet er at det kører fra 1 rum til rum 2, så jeg kunne godt tænke mig at få kablet ned til en afbryder så jeg kan tænde lyset i rum 1 nede ved døren til rum 2.
Samt selvfølgelig også en afbryder til rum 2, på hver deres side af væggen
Som Erik skriver et kabel fra det punkt, du forsyner fra, og til første lampested.. Fra første lampested til den afbryder og evt. stikkontakt. Et stykke kabel gennem muren mellem rum 1 og rum 2. Fra afbryder i rum 2 til lampested 2.

fase
Super :) tusind tak for svarene
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis