Beton i fuge ved vindueskarm HASTER!!

Hej
Skal have pudset denne vindueskarm op se billede. Må jeg stoppe pudsemateriale (mørtel/reparationsbeton) ind i fugen mellem vindue og karm eller hvad kan anbefales her.

pft.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den indvendige side af et vindue skal du have en tæt fuge, så mørtel / reparationsbeton er ikke i orden. Fugen på udvendige side bør være diffusionsåben, f.eks. mørtelfuge. 

Søren O
Hvad skal du afslutte muren med? en vinduesbænk af en eller anden art eller hvad.

fase
planen er at der skal klodses op til en ny vinduesplade i sten som skal lægges 4 cm over nuværnde nivueau - havde også overvejet at støbe helt op til den nye vinduesplade men tænker jeg lægger et lag beton på 1 cm eller 2 og så fylder fugen ind mod vinduet med ex. acrylfuge medmindre jeg bare kan lægge beton der også??
Det er altså noget vrøvl at fugen skal være tæt indvendigt. En mere præcis beskrivelse er at den godt må være tæt, men det er også helt ok at have en anden aflukning indvendigt .

Hvis man montere vinduer og laver lysning samtidig er det jo også helt normalt slet ikke at have fuge indvendigt. Så stopper du med mineraluld og støder lysningen optil også ser det pænt ud og er tæt. 

Så Hvis du alligevel skal have en vinduesplade ville jeg gøre det, altså stoppe fugen ud med mineraluld og ellers lade den være. Når du sætter vinduesplade på så er det hele jo skjult 

Ask
Annonce
Det er ikke normalt at fuge mellem vinduesplade og karm. Lav murkanten sådan at du kan stikke vinduespladen lidt ind under karmen. Vinduespladen lader du så have et fald på 1 eller 2 mm. væk fra karmen, så evt. vand fra blomstervanding løber væk fra karmen. Pladen går normalt et par cm. ind i den lodrette væg i begge sider, så den bliver holdt fast af den mørtel, du murer den fast med. Vinduespladen understøtter du på muren med cementmørtel.

fase
det er bare fordi jeg alligevel lige skal dække overfladen med noget reparationsbeton så de huller og ujævnheder der er i overfladen bliver fyldt ud og dækket og så var jeg bare i tvivl om ikke jeg også skulle fylde fugerevnen med reparationsbeton også. Vil lige sige at fugerevnen er stoppet med isoleringsmateriale..så må aflukningen af revnen bestå af reparationsbeton eller skal jeg bare lade den være??
Det må den godt men det er ikke nødvendigt. Ligeledes er det heller ikke så nødvendigt at pudse overfladen fin, den skal jo dækkes af pladen. Hvis overfladen er ujævn kan der understøttes med lidt Knudsen kiler eller klodser også vupti.

Når pladen først sidder der kan ingen jo se hvordan muren ser ud nedenunder 

Ask
 Revnen skal du ikke gøre noget ved, når den er fyldt op med isolermateriale. Du laver en rille passende til vinduespladen i hver side af vinduet og murer pladen fast både i siderne og mellem muren og vinduespladen. Så sidder den der. Husk at forvande muren inden du kommer mørtel på.

fase
ok tak skal i have allesammen for hjælpen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis