Sprækker i gamle trævinduer

Jeg er i gang med at renovere mine vinduer i kælderen på min murermestervilla. De er sandsynligvis fra 1928 ligesom resten af huset, og forekommer umiddelbart i ok stand (og så ligner det godt håndværk og gode materialer, så jeg vil hellere bruge lidt ekstra tid frem for at lave en udskiftning)
Afrensning foregår med sandpapir, varmepistol & skraber og rigelige mængder blod, sved og tårer  .Derpå males de med Gori 608 vinduesmaling.
Nogle af rammerne har nogle svindrevner, der irriterer mit øje, samt måske vil tillade vandindtrængning.

Kan disse revner spartles med f.eks. lindoliekit, akrylmalerfuge eller lignende?

God - og sikker - påske til alle på LDS

Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til vinduer fra 1928 er det sikreste at bruge linoliekit. Grund ført med rå linolie - den tørrer hurtigt op som bund til linoliekit.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau

Det lyder som et godt bud.

Men kan man male ovenpå med Gori 608, der jo er vandbaseret - og olieforstærket, hvad det så end betyder...?

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er et godt spørgsmål. Dine vinduer er sandsynligvis på et tidspunkt malet med en ukendt maling. Det tyder revnedannelser på.

Gori 608 indeholder teflon og det harmonerer ikke godt med linolie. Gori holder på næsten hvad som helst, men teflon gavner kun malingen og ikke det underliggende træ.

Det sikre er at skrabe al gammel maling af og male igen med enten linolie, eller en maling der med garanti er egnet til linolie.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen
Du har fat i en god pointe.
Jeg vil prøve fiffet med linoliekit med efterfølgende Gori 608 på et enkelt vindue og se, hvad der sker.
Ellers må jeg ændre strategien og male med linoiliemaling i stedet for.
Tak for svaret.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Jeg ville godt nok ikke gå så hårdhændet til værks. Varme og afskrabning slider formentligt mere end det gavner. Nøjes med skrabe løs maling af, Slibning, linoliekit og linoliemaling.

Vær opmærksom på at bruger du en gang teflonmaling skal du fortsætte. 

Mvh Troels
Da vinduerne sikkert på et tidspunkt er malet efter 1928, er det ukendt hvad det efterfølgende er malet med, og så er det sikrest at slibe i bund, da linoliemaling ikke holder på al gammel maling.

Det burde ikke være noget problem at anvende varme og afskrabning, bare det foretages med forsigtighed. Det tager bare noget længere tid.

Ved samme lejlighed bør du gå alle kitfalse efter, og udbedre hvor det er nødvendigt.

Husk på at der går mindst et år før du har mulighed for at vurderer om Gori 608 er det rigtige valg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også