Oppudsning af kældervæg (ydervæg)

Hej LDS.

Jeg står og skal til at pudse mine kældervægge op i en murermestervilla fra 1938 - både yder- og indervægge. Der er omfangsdræn rundt om huset og kælderen er generelt tør. Jeg har fået anbefalet at grovpudse (herunder rette væggen en smule op) med f.eks. Weber bakkemørtel 6,6% 0,4 mm. blandet op med 1/10-del cement, mens afslutnings/finpuds kan gøres med strandmørtel. Er både bakkemørtel og strandmørtel diffusionsåbne så væggen kan ånde efterfølgende?

Er dette noget der kan anbefales/nikkes genkendende til her i forummet. Kan se at der er lidt forskellige holdninger til kældervægge i de forskellige tråde.

God påske derude.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er de oprindelige vægge i et hus fra 1938 så er det helt rigtige at bruge hydraulisk kalkmørtel, dvs. en mørtel hvor der slet ikke er brugt cement men kun hydraulisk kalk. Det er den metode dit hus er bygget med og den som vil give dig den længste holdbarhed.  Hydraulisk kalkmørtel er både mere diffusionsåbent end cementmørtel, men endnu vigtigere så er det mere fleksibelt og det er vigtigt her for dit hus vil bevæge sig naturligt fordi det er støbt med kalk og det kan cementmørtlen ikke holde til ligeså godt.

Når alt det så er sagt så kan du nok sagtens slippe afsted med at bruge cementmørtel i en kælder med omfangsdræn og den slags er noget billigere end hydraulisk kalkmørtel.

Ask
Der er mange holdninger til kældervægge. Jeg har pudset mine egne op med en standard kc 50/50/700 pudemørtel og afsluttet med skalflex multispartel for en helt glat væg. Det er en murermestervilla fra 1932. Væggene står stadig som nye efter 3 år.
Du kan sagtens spare på cement, så du pudser med forhold 15 : 1 i stedet. Det vil være bedre i gammelt hus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så hydraulisk kalkmørtel ville være det optimale, men samtidig læser jeg det sådan at bakkemørtel og slutteligt strandmørtel (uden for meget cement). Er det korrrekt forstået? Så vil væggene fint kunne ånde?
Ja, væggene vil fint kunne ånde. Der skal ikke cement i den strandmørtel, du vil bruge til finpuds.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis