Pudsning af bræddevæg

Hej eksperter.
Som vist på biledet har jeg banket alt gammel puds ned fra væggen, for derefter at opføre en ny pudset væg.

Jeg har læst at det foregår over 3 processer.

1. Udkast: Puds der kastes ud på bræddevæggen og trækkes/stødes af med pudsebrættet
2. Grovpuds: Puds der kastes på den forvandede væg og trækkes af vha. rethold og ledere. Væggen filses med budsebræt i store 8-taller.
3. Finpuds: Væggen forvandes og der trækkes finpuds på med en "lille amerikaner" og mureske. Væggen "filses" med svamp i cirkler for at trække pudsen sammen.

Mine spørgsmål er:

Hvilke færdigblandet pudsemørtel skal bruges til hhv. udkast, grovpuds og finpuds?
Hvordan opsættes en leder for at trække lige med et rethold? (best practice)

På forhånd tak for svar.


Venlig hilsen



Mads
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Respekt for at du kører old school:
Du skal helt sikkert bruge kalkmørtel til rør og trækonstruktion. Brug KKH 35/65/500 som udkast og 50/50/575 som grovpuds/finpuds. Du kan også bruge ren K-mørtel .Jeg har aldrig brugt det dog.

Dine rør er noget skadede. Du bør skifte dem og/eller smide nøget hønsenet på - særligt rundt om hjørner - hvis du har sådanne.
Hvis du har et hjørne mod venstre på billedet så sæt et brædt op på hjørnet som leder. Du har selvfølgeligt en lodret vinkel op ad trappen så det bliver en udfordring. at nøjes med to ledere. Men sørg for at de flugter, hvis du bruger flere.
I øvrigt sæt dem ikke hårdere fast end at de kan lirkes ud af den semi tørre puds.


Mvh Troels
Hej TRRA, tak for svar.

Hvad vil du foreslå som et alternativ til denne old school fremgangsmåde?
Jeg tænker at den bedste, anden måde, at lave væggen på, er at opsætte gipsplader, som også kræver dampspærre og isolering indenunder? (Jeg har også skråvægge af brædder og rør på 1 sal, som skal have samme tur)

Lad mig endelig høre hvad du vil foreslå TRRA.

På forhånd tak!

Hilsen

Mads




Venlig hilsen



Mads
Først og fremmest:  Forstår ikke helt, hvorfor du vil isolere og bruge dampspærre. Det er en indvendig væg. Går ikke ud fra at der er dampspærre under selve trappen.

Tror det bliver svært med gips. Dit hjørne ser ud til at være buet, I så fald bliver det svært med gips. Der findes forskellige typer af plader der kan bues, men kun til en hvis grad.

Fordelen ved puds er at du får den bløde elegante tekstur, som er svær at lave med gipsplade - og som passer til ældre huse.
Du kan jo evt. få en pris hos en murer. 

.

Mvh Troels
Jeg ville nok bare bruge kkh 35/65 men i en 0-2 mm som finpuds. Tror kc mørtel er for hård.skal jo helst være mere fleksibel end grovpudsen.

Men jeg er ikke ekspert

Mvh Troels
Annonce
Efter udkast skal du stort set ikke pudse muren, det skal efterlades med så grov overflade som muligt for bedste vedhæftning. Men de største knotter skal lige stryges af så de ikke kommer til at drille under udførelsen af grov puds.
Hvis der er et hjørne helt til venstre så er det oplagt at skrue et bræt på der, hvor kanten bruges som leder. Det er godt at arbejde lidt materiale ind imod stråene bag brættet, så har det mere tendens til at blive sidende når brættet løsnes. Den skarpe kant der efterlades bruges til at pudse rundt hjørnet næste dag.
En leder til pudslag trækkes op af mørtelblandingen. Man lægger mørtel på i ca. 10 cm bred spor fra bund til top. Så skrabes denne stribe af med 2 m lod stok ( eller lige bræt og kontrolleres af mindre lodstok ) så det står i lod og rammer hvor det ønskes.
I areal imellem bræt på hjørne og leder trækkes mørtel på med en hård hånd så den skubbes godt ind i udkast laget. Så trækker man med retholdt / lodstok imellem bræt og leder. Man kan tydelig se når leder netop stryges på overfladen. Alle manglende huller fyldes op og der trækkes igen, indtil der kun er mindre huller .
Nu er overfladen markeret og der køres i cirkel bevægelser med pudsebræt, og evt. huller fyldes ud efterhånden.
Der kan være behov for tørre tid imellem optræk af mørtel og pudse processen ellers vil laget blot skubbes rundt med pudsebræt. Mindre areal ved siden af leder hen imod trappen kan rettes af med den pudsede overflade som leder når denne har fået en vis fasthed.
I din mindre runding kan du med fordel købe et mindre pudsebræt og "ødelægge " denne ved at slibe den i rund facon.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden jeg går igang med pudsning af væggen, vil jeg gerne høre om i vil anbefale at bruge gipspuds som KNAUF ROTBAND? Det skulle være nemt at arbejde med og kan vel bruges i stedet for kalkmørtel?

Hilsen

Mads

Venlig hilsen



Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis