Lakering af spisebord

Jeg har et fyrretræsbord som jeg jeg slebet den gamle maling af og nu skal det males med joton lady pure nature white. Det skal kun have en gang så træet skinner igennem, men jeg er meget i tvivl om hvilken lak jeg skal bruge. Er det nok med en lak der sprøjtes på, eller skal jeg hve en speciel lak som skal males på? Lakken skal være holdbar og slidstærk. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nok nødt til at lave forsøg, for at se hvilken indvirkning lakken har på det jotun, som du har smurt på.
Umiddelbart er det problematisk, da det jotun du vil smøre på, jo ikke er beregnet til bordplader og som sådan ikke yder nogen beskyttelse. Det er selvfølgelig derfor, at du efterfølgende vil lakere, men med mindre nogen her i forum har erfaring med netop denne konstellation, bliver du nok nødt til selv at lave forsøg. Umiddelbart vil jeg tro, at hvis du kan få det til at fungere, skal det være med noget lak, som smøres på med pensel, da der skal et ret tykt lag til, før det får en bare nogenlunde beskyttelse mod fugt, samtidig med at fyrretræ er en meget blød træsort.
Tidligere kunne man få hvidpigmenteret lak, men ved ikke, om det stadig er muligt, men det ville jeg nok foretrække i stedet for at bruge jotun først, hvid det altså kan fås. Evt. kontakte jotun og høre om de har forslag til lak, som vil fungere sammen med denne panellak.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også