Oprette bjælkelag - oprette spånpladegulv

Hej,
Jeg har før skrevet lidt om mit projekt og mit lille problem (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230420/s/flydespartel-paa-spaanpladegulv) med ujævnt gulv, som er en pinlig amatørfejl.

Projektet
- Det er en overetage på træ-garage. 26 m2. 4 meter bred. Der ligger en H-bjælke i midten på den lange led, hvor bjælkerne ligger "inde" i denne, så det er ret sikkert her skævheden er opstået.
- Der ligger 22 mm spånplader direkte på bjælkelaget. Væggene er lavet og reglar, osb, gips går helt ned til spånpladegulvet.
- Begge sider og ender på gulvet er meget tæt på at være i samme niveau.

Jeg var som nævnt i overvejelser om flydespartel, men jeg er nu kommet frem til at det nok ikke er bedste løsning - af flere årsager:
- Der er lunker i gulvet på op til 3 cm.
- Afstanden mellem bjælkerne, som spånpladerne ligger på, er ca. 1 meter.
- Spånpladerne er nogle billige, meget grove plader købt i Bauhaus for 10 år siden (kan ikke se at man kan få denne type længere og de virker ikke ret stabile)

Så, det er ærlig talt et møgprojekt jeg er endt i og input modtages meget gerne til hvordan jeg kan begrænse min fejltagelse i ikke at oprette og styrke undergulvet inden jeg begyndte at lave vægge og lofter.
- Jeg kan ikke lægge strøer på gulvet/bjælkerne da jeg kun har ca 3 cm op til bunden af døren.

Mine overvejelser/planer:
1)
Tage en dyksav/rundsav og save spånpladerne fri så tæt på gipsvæggen hele vejen rundt som muligt. Pladerne er limet og skruet fast. Fjerne alle spånplader.

2)
Skrue spærtræ 45x95 på siden af alle bjælker for at rette op. Herefter sætte mellemstykker (pr. 60 cm) spærtræ herpå med bjælkesko for at stabilisere.
2a)
Alternativ til 2 (inspireret af Orla Nautrups forslag her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/171723/s/gulvspaanplader-direkte-paa-bjaelkelag) Montere spærtræ på langs af bjælkerne med bjælkesko med 60 cm afstand og lægge pladesamlingerne herpå. Denne løsning vil vel være lidt mere vanskelig nivelleringsmæssigt?

3)
Skrue/lime 22 mm gulvspånplade på. Fuge/spartle i overgangene/stødene mellem ny og gammel plade.

4)
Lægge (det allerede indkøbte) Pergo vinylplankegulv og forhåbentlig ånde lettet op - en erfaring rigere!

Vil min plan lykkes eller er der bedre fremgangsmåder?

Tusind tak for hjælpen på forhånd

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Planen er for så vidt i den rigtige retning, om end det kan laves uden alle de bjælkesko. Du skruer skillerumslægte på siden af spær 56 mm nede under underkant af færdig gulv. Allerede her nivelleres. Så lægger du ca. 95cm lægter på tværs pr. 60 cm. ovenpå og skruer dem fast nedad.
Når du nivellerer er det ret smart med en lille kryds laser nivellerings apparat. Denne smider en streg vandret rundt og der måles fra overkant af dine gulvrester. Så frem med regnemaskinen, det målte stykke op til laserstreg + 22 mm ( gulv )+ 57 mm ( lægte ) Det er så afstand ned til den langsgående lægte på hver side af spær. Den følger du så hele vejen med målebånd.
Da lægter ikke er helt ens, så skal du også kontrol måle når de tværgående kommer på. Så har du en kasse med tagpap stumper og evt. en god kniv. kommer den lidt for højt så snitter du en spån af enden i underkant, er den lidt for lav så får den 1 - 2 tagpapstumper under.
I stedet for tagpap kan andre tynde regulære ting bruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for super brugbart svar. Snedig idé med støtte-/styre-lægterne.
Du nævner selv at lægter jo ikke er helt lige. Vil det ikke være bedre at bruge spærtræ eller reglar?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja spærtræ burde være rimelige lige, reglar er ofte frasoteret som ikke kunne holde kraven til spærtræ.
Jeg bruger selv et retholt/retteskinne så er det nemt at rette hver enkelt stykke spærtræ op, det samme gælder hvis du bruger lægter.
Det er nemmest hvis skinnen har fuld længde, Link


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis jeg havde en krone for hvert stykke tagpap eller hård masonit jeg har brugt i mine byggeprojekter ville jeg være en rig mand. :-)
Jeg bruger ofte Knudsen styreklodser, de er fra 1-5 mm med 1 mm spring, de er nemme til finopretning. Link
Skal det være tykkere bruger jeg vandfast krydsfiner.
Knudsen styreklodser 520 stk.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har allerede en velassorteret kasse knudsen-klodser. Uundværlig for gør-det-selv-manden :-)
Lægter er lige men skillerums lægter kan variere lidt i bredde. Bruger man taglægter på tværgående så er de mere ens.
Hos mig var der ikke plads til spærtræ. Det hele skulle jo gerne ligge imellem bjælker, med et lille plus midt på gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Vi lavede gulv i et 72´er hus hvor bjælke-afstanden er ca 90cm. Der lå 19mm org krydsfiner og lunker på 1-2cm.
Gulvet var meget blødt at gå på.

Jeg gjorde noget i den her stil:
  • Alle plader op. 
  • Vælg et udgangspunkt for niveau for det færdige gulv ( feks dør-åbningen ind til rummet)
  • Et gulv behøver ikke være fuldstændigt vandret, men for at lægge vores gulv skal underlaget være HELT plant.
  • Jeg brugte en 2m ret-skinne og et standard vaterpas til at arbejde ud fra døråbningen
  • Enkelte høje punkter på bjælkelaget blev høvlet ned med billig elhøvl.
  • Tykt pap og masonit lægges på de lave punkter.
  • Når oversiden af bjælkelaget er nogenlunde plant så stifter man sin opklodsning fast på bjælkerne.
  • Før de originale krdsfiner-plader blev skruet fast igen:
    •  Lime+skrue lægte stykker fast på undersiden for hver 30cm (2-5cm afstand til bjælker)
    • Det gør de "tynde/bløde" plader langt mere stive og de kan fint spænde 80cm
  • Plader skrues på igen. klar til gulv
Håber det kan bruges som inspiration

Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også