Kan ikke få kontakt til at virke

Kære LDS'ereJeg har lige overtaget en andelslejlighed, hvor der tidligere sad en bevægelsessensor kontakt i gangen som jeg vil skifte ud med en almindelige vippekontakt.Da jeg skulle have bevægelsessensoren ud af væggen, så stoppede den pludselige med at virke. Tror en af ledningerne er faldet ud af.... Nuvel... har vedhæftet et billede af 4 ledninger, men ved ikke, hvordan de skal forbindes til vippekontakten, så det fungerer ordentligt. De 2 blå ledninger sad samme sted på kontakten med bevægelsessensoren. Har forsøgt forskellige kombinationer, men enten virker det ikke overhovedet eller lyset i gangen virker, men så snart jeg vipper kontakten, så slår gruppen fra. Hvor skal ledningerne hen. Skal brun i sort trykknap ved siden af den røde trykknap - og hvad skal der så i den sidste sorte trykknap, der sidder alene på kontakten? Skal måske også lige nævne, at på den anden side af samme dørkarmen sidder også en kontakt, hvorfra den gule ledning føres videre til den omtalte kontakt også. Den fjerde og sorte ledning fra selve kablet føres videre til denne kontakt som en blå ledning. 
Håber der er en der kan hjælpe.

Vh.
Ash

Ash
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo ikke helt til at vide uden at kende din installation, men jeg tillader mig da at komme med et kvalificeret bud.
Du skal samle de to blå i muffen for sig selv, de skal ikke gå i kontakten. I den røde klemme på kontakten sættes den brune ledning.
På den sorte klemme sættes den sorte ledning. Prøv om det virker.
Har du to udtag i loftet, eller endnu en kontakt/sensor siddende et andet sted som  betjener samme udtag? 

Elektronikteknikeren
Det øverste billede viser en korrespondance afbryder, og jeg regner med at der IKKE er en anden kontakt der skal tænde samme lampe. De 2 lyseblå skal bare samles med en muffe. ( det er godt nok ikke lovlig da der ikke er en dåse i panelet bagved. Der kunne sikkert indsættes en forfra dåse, da det ikke ligner gerikt.
Jeg regner ikke med at de 2 lysblå fra billede 1 har forbindelse til sort/lyseblå i billede 2.
Men det ser lidt blandet ud, så måske vil besøg af elektriker være en mulighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 05-04-2020 21:47:22

Nu er det jo ikke helt til at vide uden at kende din installation, men jeg tillader mig da at komme med et kvalificeret bud.
Du skal samle de to blå i muffen for sig selv, de skal ikke gå i kontakten. I den røde klemme på kontakten sættes den brune ledning.
På den sorte klemme sættes den sorte ledning. Prøv om det virker.
Har du to udtag i loftet, eller endnu en kontakt/sensor siddende et andet sted som  betjener samme udtag?

 Skal den gule ledning med grøn streg så i den røde klemme? Nu er der nedsænket loft, så det er ikke lige til at se, men kontakten skal kun tænde de 2 spots i loftet. og det gør ikke noget, at den ene blå faktisk er en sort ledning fra selve kabelet, der bliver ført videre i den røde muffe (eller hvad det er) på billede 2 til den ene blå ledning i beillede 1. 


Ash
ev elmand skrev den 05-04-2020 21:48:00

Det øverste billede viser en korrespondance afbryder, og jeg regner med at der IKKE er en anden kontakt der skal tænde samme lampe. De 2 lyseblå skal bare samles med en muffe. ( det er godt nok ikke lovlig da der ikke er en dåse i panelet bagved. Der kunne sikkert indsættes en forfra dåse, da det ikke ligner gerikt.
Jeg regner ikke med at de 2 lysblå fra billede 1 har forbindelse til sort/lyseblå i billede 2.
Men det ser lidt blandet ud, så måske vil besøg af elektriker være en mulighed.

 Nej, tænker ikke der er en anden kontakt, der skal tænde samme lampe. Jo, den ene lyseblå fra billede 1 er ført videre fra sort i selve elkablet fra billede 2. Det er den der er ført videre med den røde dims (muffe eller hvad den kaldes) fra billede 2 til en af de blå i billede 1.  


Ash
Den gule ledning er en jordledning og skal ikke monteres i nogen kontakt, med mindre det er en stikkontakt med jord. Prøv at forbinde de to blå ledninger på det første billede.
Har du haft ledningerne i afbryderen på billede 2 taget ud, eller har de været forbundet sådan hele tiden. Kan du ikke tage et billede af afbryderen på billede 1 set bagfra. Det er svært at se ledningerne pga. skyggerne.

fase
Annonce
Gul ledning med grøn streg skal aldrig i afbrydere. Har du haft det hele skilt ad, for så er alle muligheder åbne.
Den kontakt på billede 2 er det en stikkontakt ? 
I så fald skal gul med grøn streg monteres i jordklemme nederst i denne. Og alle blå sammen i blå klemme, den sorte skal så ind i afbryder på modsatte side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den gule ledning på billede 1 er ført direkte videre fra kontakten på billede 2. Ledningerne på billede 2 har været sådan hele tiden. Dem har jeg ikke rørt ved. Skulle bare se, hvordan det hang sammen. Hvordan ledningerne på billed 1 er sat i kontakten - kan du ikek regne med. Det har jeg selv forsøgt, men virker ikke og det jeg skal have hjælp til. Dog kan du regne med, at der er de 2 blå ledninger du ser, hvoraf en af de blå egentlig er sort fra selve elkablet og den gule er ført videre direkte videre fra gul i kontakt på billede 2.   

Ash
Er den kontakt på billede 2 en stikkontakt. eller afbryder. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Nej, tænker ikke der er en anden kontakt, der skal tænde samme lampe. Jo, den ene lyseblå fra billede 1 er ført videre fra sort i selve elkablet fra billede 2. Det er den der er ført videre med den røde dims (muffe eller hvad den kaldes) fra billede 2 til en af de blå i billede 1.   
Den blå på billede 1, som er ført til muffen med den sorte på billede 2, er sikkert tændledningen til lampen. Prøv at sætte den i den sorte klemme i afbryderen i billede 1 og den brune i den røde klemme.

fase
ev elmand skrev den 05-04-2020 23:11:02

Er den kontakt på billede 2 en stikkontakt. eller afbryder. ?

 Det ligner en afbryder, for hullet er rundt. Men hvad laver den gulgrønne i den klemme, den sidder i. Er der noget der forkert monteret for længe siden?

Jeg skulle i grunden slet ikke svare på det,

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis