Ventilation af fladt tag

Hej med jer.
Jeg har et koldt, fladt tag, som er efterisoleret forkert ved at rockwool en var placeret helt op mod undertaget og ventilationshullerne lukket til. Jeg vil tage isoleringen ud og efterisolere med 200 mm kingspan(for ikke at tage mere end 5 cm af loftshøjden) og genskabe ventilationen i taget. Mit problem er bare, at taget i den ene ende i spærenes retning er hæftet på stuehusets gavl. Jeg ville egentlig montere vindhætter, men har så læst mig frem til, at de er med til at trække fugt op gennem konstruktionen. Er der nogen herinde, der har et godt forslag til at skabe ventilation i begge ender?
Og nej, at efterisolere oven på det gamle tag er ikke en mulighed, da bygningen ligger i skel og der i så tilfælde skal byggetilladelse til.

Man kan læse sig til næsten hvad som helst
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligger isolering+undertag i pres op mod taget? Hvis der er luft oven over er dit undertag måske diffusionsåben og så er det måske nok at åbne for ventilation, dette kan udføres med alm. taghætter.

Lidt flere detaljer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Taget er tagpap med brædder som undertag. Rockwoolen var presset op mod undertaget og afsluttet med dampspærre. Da jeg tog et par batts ned kunne jeg se, at undertaget ikke var under nedbrydning, men der var skimmelvækst og fugt på det. Undertaget er ikke diffusionsåbent. Det, jeg vil etablere er følgende: tagpap, brædder, 5-7,5 cm luft, 20 cm kingspan K12, fugtadaptiv dampspærre( efter kingspans anvisninger), troldtekt. Spærene er sat på stuehusets gavl og jeg kan genskabe ventilation hvis jeg kan finde en måde at lave ventilation ved stuehusets gavl hvor spærene hæfter?

Engelsk eksempel på at skabe ventilation, men jeg har ikke set det i DK

https://youtu.be/TpqgM-jxVAU

Man kan læse sig til næsten hvad som helst
Denne type udluftnings hætter sidder der i 1000 vis af i flade tage. Jeg kan ikke rigtig se hvad problemet med dem er.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror det var Orla Nautrup, der i et indlæg mente, at de var dårlige for ventilation

Man kan læse sig til næsten hvad som helst
Der er som Erik skriver masser af taghætter til tagpap, men eksemplet på dit link kan også laves vha lidt træ, nogle zink profiler og noget snefang + insekt-gitter.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
 at trække fugt op gennem konstruktionen
Der er ingen forskel omkring dette forhold om du bruger metoden fra England eller taghætter. Hvis du har udluftnings sprækker i modstående udhæng så skal taghætter placeres nogenlunde tæt på husgavlen ( 30 - 40 cm) så der er udluftning hele vejen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen så bliver det sgu de taghætter. Jeg takker for indspark 

Man kan læse sig til næsten hvad som helst
Hej 70erhusmand - eller andre, der kan bidrage
Er du stadig på lds/tråden?
Jeg står i samme situation som dig. Og jeg skal herudover bl.a. undersøge om et eftermonteret ovenlysvindue har blokeret den gennemgående udluftning mellem spærene.
Hvad er dine erfaringer med Kingspan? Var det nemt at sætte op? - nemt at få til at passe og "klemme" mellem spærene? Kan man sætte Troldtekt-loft op direkte under denne isolering (og dampspærre)? 
Man kan se tal (lambda-værdi) for isoleringsevnen for de enkelte produkter, men ved du hvor mange procent bedre Kingspan isolerer end f.eks. et af de bedste mere traditionelle Isover-produkter?
Hej Tdn56.
Vores loft har nu hængt i 2 år uden problemer. Har sat troldtekt på. Det fungerer fint, der skal jo bare forskallingsbrædder op i rette afstand.
Vedrørende Kingspan og opsætning af dette, så skal du væbne dig med tålmodighed, når det sættes op. Det kan IKKE trykkes og skal skæres på millimeteren.  Husk maske og briller, det drysser.
Vedrørende lambda værdi, så svarer 190 mm Kingspan til minimumskravet pr 2020. Jeg har to lag a' 100 mm i forbandt.
Det virker, synes jeg, vores varmeforbrug er reduceret en del, men i forhold til 100 mm rockwool før og så det her nu, så skulle det også være mærkbart.
Håber det var svar nok


Man kan læse sig til næsten hvad som helst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis