Afbankning af gammelt puds og oppudsning/vandskuring af vægge

Hej alle
Jeg har en gammel garage hvor pudset er løst/porøst på de indvendige vægge.
jeg er gået igang med at banke alt pudset af væggene (10-2omm), jeg bruger en slaghammer og en murerhammer til formålet. Og må indrømme det er et større arbejde end forventet, og det støver selvfølgelig meget.
min plan var at banke pudset af ind til murstenene, og derefter vandskure væggene med 2-3 mm. Tyndpuds. Men til min store forbavselse, viser det sig, at murstenene ikke er i niveau med hinanden, nogle sten ligger 10-12mm. Udover de andre sten, så Væggen er ikke plan, og jeg tror ikke det er muligt at trække 2-3 mm. Puds på med et stålbrædt.
Er der nogen der har nogle gode forslag til:
Er der en lettere måde at få det gamle puds af?
hvad kan jeg gøre med den rå mur, jeg vil nødig til at smide 15-20 mm. Puds på den, og den behøves ikke nødvendigvis at blive helt plan.?
håber i kan hjælpe, på forhånd tak.
mvh. Peter Dinesen


Sundkost
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når muren har været lavet til at blive pudset er det meget normalt at der ikke er gjort noget ud af at få stenene til at sidde præcist. Og ja så er vandskuring ude af billedet, du er nød til at lade muren være pudset.

Derfor bør du også overveje om du virkelig er nød til at fjerne alt puds. Når du skriver at det er et stort arbejde, så lyder det for mig som om at en del af pudset faktisk ikke er porøst og løstsiddende men tværtimod sidder godt fast?
Når du alligevel ikke skal vandskrue, så skal du kun fjerne det som reelt sidder løst hvilket du kan gøre med fx et koben.
Derefter kan du pudse op igen på en flade der består af det gamle (men faste) puds samt evt. klarlagte mursten.

På de steder hvor der er klarlagte mursten kan det godt være du skal starte med at lave et udkast i tynd mørtel også først pudse når det er tørt

Ask
Ask: tak for dit svar. Meget af pudset sidder så løst at det kan pilles ned med fingrene, andet sidder så fast, at der skal lægges kræfter i når man slår med en murerhammer. Det er klart, at det der nærmest bobler op, er løst. Men jeg synes det er svært at vurderer hvornår det sidder Fast nok. Er der nogle generelle retningslinier?
mvh. Peter 

Sundkost
Det kræver lidt håndelag. Men generelt så skal det ned hvis det a) falder af hvis du slår på det med et mejsel/koben med løs hånd (altså uden at du lægger videre kræfter i eller b) det lyder hult når du banker med bagsiden af et koben.

Hvis ingen af delene gælder ville jeg godt turde lade det sidde. Det er klart at du opnår højere sikkerhed for et perfekt resultat ved at fjerne alt, men personligt ville jeg ikke mene den ekstra sikkerhed står mål med arbejdet.

Slå det løse væk, bland noget ny mørtel og puds væggen fin. Når du pudser op så husk at lav det af nogle omgange hvor du trækker nogle få milimeter på af gangen (hvor du venter på det tørre imellem), det er meget nemmere at styre og få pænt end hvis du prøver at stå med centimeter tykkelag (som desuden også tager forevigt at få tørt nok).

Jeg tænker desuden at det er en enkeltlags mur (altså at der ikke er nogen hulmur?). I så fald bør du male med noget diffusionsåbent når du er færdig altså cempexo, silikat, skalcem eller kalkmaling,

Ask
Ask: tusind tak for dine råd, de giver mening, godt jeg ikke bankede det hele ned, tror 60-70% af pudset er fint.
et sidste spørgsmål hvilken mørtel vil du anbefale, jeg regner med at bruge et færdigt produkt hvor jeg kun skal tilsætte vand.
mvh. Peter

Sundkost
Hvor gammel er din garage? Hvis den er fra før 1950 er væggen sandsynligvis lavet med hydraulisk kalkmørtel også er det bedst at forsætte med det. Nordisk NHL har en masse produkter som du kan købe hos stark. Deres hjemmeside giver god vejledning om hvad man skal bruge. Eneste kedelige ting ved det er at kalkmørtel skal blandes rigtig grundigt før den er god at arbejde med. Da jeg lavede min kælder med det havde jeg en tromleblander kørende i 20-25 minutter før jeg brugte mørtlen.

Anyway hvis garagen er nyere kan du bruge helt normal pudsemørtel. Jeg har ærlig talt altid blandet den slags selv med almindelig portland basis cement og vådmørtel. Men alle standard produkter fra fx weber kan bruges her - spørg i dit lokale byggemarked

Ask
Annonce
Også lige en sidste ting. Når du er færdig med at slå det ned så gør dig selv den tjeneste enten at støvsuge væggen, eller at køre et par gange henover den med en lille fejekost eller lignende. Det får alt det løse støv/mørtelkorn til at falde ned, så du har en fast flade at starte på.

Og husk så endelig også at den væg skal vandes godt igennem før du pudser (men det gælder jo for al pudsearbejde)

Ask
Hvis du bruger almindelig bakkemørtel og cement skal det blandes ca. 12 dele mørtel og 1 del cement.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også