Drivhus højde i siderne versus antal m3

Hej,

Vi skal have at drivhus. Kan muligvis godt nøjes med et på ca 6½m3 -har dog plads til ca 10m3.

Vi taler dog en del om højden i siderne. Ud over selvfølgelig at have diverse planter vil vi også gerne kunne sidde på et par stole med et lillecafebord i mellem.
Jeg tænker, at man bliver nød til at bukke sig når vi sætter os på stolen når der har en størrelse på de der ca 6,5m3 og at der vil være noget mere plads til bord og stole ved ca 10m3 og så derfor "lettere" at sidde ved bordet. Og så er der naturligvis højden til planterne - men det er måske fint nok med ca 125cm i siderne.

Jeg syntes at ej drivhus med ca 150cm i højde er dyrt. Hvad er Jeres erfaring med de to størrelser jeg nævner samt 125cm sidehøjde i forhold til at sætte og rejse sig ved et lille cafebord?

Mvh Torben

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bestemmer selv sidehøjden , det kommer an på hvor højt du laver fundamentet du stiller drivhuset på , jo mindre et drivhus er jo dårligere er indeklimatet , så vælg det største , hvis i vil sidde ved et cafebord og hygge jer.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Som karl smart skriver så kommer det an på soklen du laver. Det drivhus vi købte er sidehøjden ca 130cm, jeg lavede så en sokkel på 30cm for at få større højde. Men jeg har lavet bedene til planterne ude i siden så de kan vokse op der og hen under loftet. Så det cafebord og de stole  jeg har, står i midtersektionen. I øvrigt er jeg overrasket over hvor lidt vi sidder derude. Her om foråret er der ok om dagen, men der bliver hurtigt koldt om aftenen og om sommeren er der alt for varmt om dagen og ofte for mange fluer om aftenen.Som karl smart siger køb det så stort som muligt. Vores er 12m2

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 05-04-2020 19:25:16

Som karl smart skriver så kommer det an på soklen du laver. Det drivhus vi købte er sidehøjden ca 130cm, jeg lavede så en sokkel på 30cm for at få større højde. Men jeg har lavet bedene til planterne ude i siden så de kan vokse op der og hen under loftet. Så det cafebord og de stole  jeg har, står i midtersektionen. I øvrigt er jeg overrasket over hvor lidt vi sidder derude. Her om foråret er der ok om dagen, men der bliver hurtigt koldt om aftenen og om sommeren er der alt for varmt om dagen og ofte for mange fluer om aftenen.Som karl smart siger køb det så stort som muligt. Vores er 12m2

 Tak for indlæg kovas og karl smart. Jeg går nu helt sikkert efter det store drivhus 👍Kovas: hvordan har du lavet sokkel og hvilken dybde står den i? Bedene - plantekasser eller har du gravet ned? Hvilken dybde og bredde? Hvilken jord er der i bedene? Mvh Torben



Ved plantekasser lægger man typisk en sæk over med plantespagnum. Det tager så mere end 30 cm af højden, så både tomater og agurker gror op i taget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var en must for mig at tomaterne skulle leve i rigtig jord, og at de skulle ha kontakt til verden udenfor drivhuset, og sende rødderne ned til kineserne hvis de havde lyst. Så jeg satte en række fliser 50x50cm på højkant så de stak ca 12cm op over niveau. Oven på disse fliser satte jeg en bundrem  skruet til hver flise. Ovenpå bundremmen en klods der samtidig skulle være konsol for en hylde. Herpå igen en rem. Begge remme 45x45mm regel. Her på satte jeg huset. Inde i huset er gulvet et trin ned så det er under græsniveau og bedene er ca i højde med græsset udenfor. Fidusen ved at ha bedene i kontakt til verden udenfor er at fra august vander jeg slet ikke i drivhuset. Tomaterne finder selv vand udenfor. og der kan holdes fint tørt inde i huset. De to remme er for hver anden flise boltet til et stk gevindstang limet ned i flisen. og huset er så skruet fast til remmene. https://www.barney.dk/produkt/drivhus-strong-12-m2 det er sådan et hus her som er udgangspumktet.
Sådan kom det til at se ud

Højbed inde nu tilsået med salat.

listerne 25x50mm oppe og i siderne er til for at bære tomaterne.
Bedene er 70cm så der er en bredde på 160cm i midten. der er plads til 7 tomater i hver side.

Bøftomater fra sidste år.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis