Græs ... problematiske området

Hej venner
Vi har afkortet vores sten terrasse for få mere græs / så græs . Se på billederne - hårdt jord og sten / lidt byggeaffald - hvad skal gøre? Hvordan kan j opbløde jorden? Jeg har Iøvrigt 50 sække 25l plante sække j gerne vil bruge...0
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om græs ikke er så kræsen, med jord kvaliteten, vil jeg anbefale du fjerner ca 10 cm af det betonlignende lag.
Du kan fint bruge indholdet fra plantesækkene, og blande det op med jord.

Måske det hjælper at vande det hårde "jord" du kan jo prøve at smide et par spande vand, på samme sted, og afprøve i morgen om det har gjort nogen forskel.

Vil du fjerne det med håndkraft er der jo nok kun den hårde vej, jordhakke, entreprenørgreb, skovl, og spade. 

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der ligger stabilgrus nede under skal du være opmærksom på at græsset kan komme til at opføre sig anderledes end resten af plænen.
I vores tidligere hus sløjfede jeg et stykke indkørsel, fjernede belægningssten og skrællede 5-8 cm grus af, lagde ny jord og såede græs.
Græsset vokser fint og alt var dejligt, men når det bliver rigtigt tørt om sommeren, kunne jeg tydeligt se hvor den gamle indkørsel havde været, fordi jorden tørrer hurtigere ud pgra gruset under græsset.
Men da græs er taknemmeligt er der ingen fare, andet end udseende...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan evt. bruge en fræser til at løsne jorde, så er det meget nemmere at fjerne.
Fjern så meget du orker, eller indtil du er nede ved god jord.

Jeg ville klart droppe at bruge plantesække. Der er ofte meget spagnum i, som gør jorde sur. Du vil gerne have græs, ikke mos. Hent hellere et par trailerfulde med harpet muldjord. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

PinkHenrik skrev den 05-04-2020 14:37:42

Hvis der ligger stabilgrus nede under skal du være opmærksom på at græsset kan komme til at opføre sig anderledes end resten af plænen.
I vores tidligere hus sløjfede jeg et stykke indkørsel, fjernede belægningssten og skrællede 5-8 cm grus af, lagde ny jord og såede græs.
Græsset vokser fint og alt var dejligt, men når det bliver rigtigt tørt om sommeren, kunne jeg tydeligt se hvor den gamle indkørsel havde været, fordi jorden tørrer hurtigere ud pgra gruset under græsset.
Men da græs er taknemmeligt er der ingen fare, andet end udseende...

der er Ingen stabilgrus... det har vi fjernet 

 

je_ns skrev den 05-04-2020 14:07:42

Selv om græs ikke er så kræsen, med jord kvaliteten, vil jeg anbefale du fjerner ca 10 cm af det betonlignende lag.
Du kan fint bruge indholdet fra plantesækkene, og blande det op med jord.

Måske det hjælper at vande det hårde "jord" du kan jo prøve at smide et par spande vand, på samme sted, og afprøve i morgen om det har gjort nogen forskel.

Vil du fjerne det med håndkraft er der jo nok kun den hårde vej, jordhakke, entreprenørgreb, skovl, og spade. 

 Det lyder som et umuligt projekt at fjerne 10 cm og bortkøre det... vi har ikke jydekrog mere

Annonce
ok j fjerner sten og rokker

Ad fræser ... så jeg lejer det fra Silvan? Det fylder vel ikke så meget i en bil? Så fræser j jorden og jorden løsnes

så blander jeg plantesække med det løse jord? Derefter græsfrø i? Og så blande igen? Med fræser? Og så ned med gødning? Og så en tromle på jorden stabiliseres? Og så vandes???



Jeg ville fræse jorden, indtil den er til at have med at gøre. Så ville jeg smide plantesække / kompostjord på, og give det endnu en tur med fræser. Dernæst ville jeg jævne det med en rive, smide græsfrø og gødning på for til sidst at tromle det. Herefter er det blot at holde det til med vand, og vente på at græsset gror. Græsfrø skal ikke vendes ned i jorden, så går de fleste af frøene til spilde. Husk også at mange genbrugspladser bortgiver gratis kompostjord, men det kræver så en trailer.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 05-04-2020 19:21:01

Jeg ville fræse jorden, indtil den er til at have med at gøre. Så ville jeg smide plantesække / kompostjord på, og give det endnu en tur med fræser. Dernæst ville jeg jævne det med en rive, smide græsfrø og gødning på for til sidst at tromle det. Herefter er det blot at holde det til med vand, og vente på at græsset gror. Græsfrø skal ikke vendes ned i jorden, så går de fleste af frøene til spilde. Husk også at mange genbrugspladser bortgiver gratis kompostjord, men det kræver så en trailer.

 Perfekt ... det er en påske opgave.... hvorofte skal det vandes ? Naboen har en alm rulle tromle... skal så leje en fræser 

Som udgangspunkt er græs ikke noget man vander. Græsfrø og gødning skal imidlertid lige have en skylle, for at komme i gang. Du kan evt. vente med at smide frø og gødning + tromle indtil dagen før der er udsigt til vand. Kan du ikke vente, så skal det egentligt bare bruses over, så det er godt vådt.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også