Varmepumpe - fejl ved demontering?

Hej LDS

Jeg håber på nogen varmepumpe-kyndige der kan sige mig om den er hel gal eller ej.

En hurtig handel på dba resulterede i at jeg pludselig stod med sælger og skulle afmontere en Gorenje varmepumpe. Det havde hverken sælger eller jeg forstand på.
Da jeg endelig får løsnet det genstridige metalrør, kommer der en mindre trykeksplosion fra røret og der fiser luft ud i en fart.
Vi begge intetanende kigger på hinanden og håber bare at det er lufttryk som vil blive genoprettet når man tilslutter den igen.
MEN så heldig har man vist ikke lov til at være. For er det ikke kølegassen som vi simpelthen har lukket ud af systemet? Nu fes det jo godt nok ud fra indedelsrøret men vi har ikke lukket nogen ventil, så det hele må være sevet ud?

Og så bliver det jo tilsyneladende pludseligt en anden økonomisk affære, for som jeg forstår så skal man have kølemand ud og påfylde ny kølegas på systemet, og så kan det jo nærmest bedre betale sig at købe en spritny model.

Jeg håbede bare at jeg kunne tage varmepumpen med til kolonihaven, skrue rørene på igen og starte systemet op.
Det er dyrt i timer og penge at være amatør :-)

Med venlig hilsen
Søren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nok nødt til at bide i det sure æble, og få en kølemontør til at suge vacuum på anlægget samt fylde ny kølevæske på anlægget. Du er så samtidig blevet klogere på kølesystemer. Deter kølemidlet I har lukket ud i den fri natur.

fase
Det skal der en kølemontør til at lave , det siger loven , du har fået lukket kølemidlel  ud  , og resten skal nok kasseres for der  er nok kommet luft ind i kølesystemmet , kølemiddel er meget dyrt om det kan betale sig er jeg ikke sikker på  , man kan ikke bare skille det ad og samle det igen , der skal suges vacuum på systemmet før man lukke kølemiddel ind så der ikke er luft i systemmet , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Puha. Ja desværre dyrt for mig og ikke mindst miljøet. Tak for jeres svar. Kunne man have undgået det ved at lukke af systemet af og stadigvæk demontere det?
SørenPl skrev den 05-04-2020 11:02:09

Puha. Ja desværre dyrt for mig og ikke mindst miljøet. Tak for jeres svar. Kunne man have undgået det ved at lukke af systemet af og stadigvæk demontere det?

 Det ikke særlig sandsynligt, at anlægget kunne være demonteret uden at tømme det for væske, som så også er et anliggende for en kølemontør.


fase
Man lukker den ene hane på udedelen og sætter varmepumpen på køle funktion , starter den og lader den køre i 20-30 minuter så vil stort set alt køle midlet være i udedelen , husk at lukke den åbne hane ......så kan rørene skilles ad .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Ja det skulle man lige have vidst :-)
Som jeg læser det hos andre med lignende problemer, så koster en kølemand for sådan et eftersyn i omegnen af 2000 kr. Og så kan det ikke betale sig.

Så er jeg jo videre i sagen og må anskaffe mig en fra ny af, og så er spørgsmålet om man selv kan installere den når den kommer fra fabrikken eller om det også er noget en kølemontør skal gøre?
Om du skal have en kølemontør til at installere en ny, kommer an på om der er fyldt væske på, når du køber anlægget. Måske sælger kølefirmaet anlæg inkl.. opstilling.

fase
Du SKAL altid have en kølemontør til at monterer den , da kølemidlet er utroligt tyndtflydende , så skal samlingerne laves meget grundigt , og så skal der køres vacuum , før man laver en opstart .
Helt ærligt , det kan ikke betale sig bøvle videre med den , køb en ny  ..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for jeres hjælp! Jeg ser mig om efter en anden løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis